هر آنچه لازم است درمورد فیلر بینی بدانید! | کاربردها + عوارض

30/04/1403

درباره فیلر بینی

برخی از ما ممکن است با این که فرم دماغمان چندان دلخواهمان نیست، ولی به‌دلیل هزینه‌های بالا یا ترس از درد و عوارض جراحی، گزینه عمل بینی را حذف کرده باشیم. معمولا در چنین شرایطی همه ما به روش‌های جایگزین فکر می‌کنیم و اولین گزینه ای که به سراغ آن می رویم فیلر بینی است. 

ما برای کمک به شما در تصمیم گیری بهتر، در این مقاله تمام واقعیت ها و مزایا و معایب فیلر بینی را مفصلا شرح داده ایم. پس  تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ همه سوالاتتان را در زمینه تزریق فیلر بینی بگیرید.

به علاوه اگر می خواهید مطمئن شوید فیلر بینی برای شما مناسب و مفید است یا خیر، روی دکمه زیر کلیک کنید و بعد از ارسال تصویرتان برای کارشناسان زیباکس، از آن ها مشاوره تخصصی دریافت کنید.

فیلر بینی چیست؟

فیلر بینی؛ مجموعه زیباکس
فیلر بینی؛ مجموعه زیباکس

فیلرها درواقع پرکننده‌های پوستی هستند که به محض تزریق، نواحی خالی را پر کرده و ناهمواری‌ها را اصلاح می‌کنند. این مواد با بدن انسان سازگاری داشته و در انواع مختلفی وجود دارند.

تزریق فیلر بینی یک روش بدون جراحی برای رفع ایرادات جزئی بینی است. با این روش جراح می‌تواند اندازه بینی را کوچکتر، پل بینی را باریک‌تر، برآمدگی‌های روی بینی را برطرف، سوراخ‌های بینی را کوچکتر و در نهایت شکل کلی بینی را اصلاح کند. البته باید بدانید که فیلر بینی در طول زمان جذب بدن می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت این روش موقتی بوده و ماندگاری آن بسته به نوع فیلر بین شش ماه تا دو سال متغیر است.

تفاوت ژل و فیلر بینی

فیلرها درواقع یکی از انواع ژل‌ها هستند. ژل و فیلر بینی هردو موادی برای پرکردن نواحی خالی و ناهمواری‌های دماغ هستند؛ اما قابلیت جذب و نگهداری آب در این دو با هم متفاوت است. فیلر به‌دلیل برخورداری از ساختار سه بعدی و حجم بیشتر نسبت به ژل، قابلیت جذب بیشتر و قابلیت نگهداری آب بیشتری دارد. بنابراین فیلر گزینه بهتری برای رفع ایرادات بینی نسبت به ژل محسوب می‌شود.

انواع فیلر بینی

انواع فیلر بینی
انواع فیلر بینی

پیش از این اشاره کردیم که فیلرها انواع گوناگونی دارند. در این بخش به بررسی انواع مختلف فیلر بینی براساس مواد تشکیل دهنده آن‌ها می‌پردازیم:

  • فیلر هیالورونیک اسید

یکی از رایج‌ترین انواع فیلرهای دماغ، فیلر هیالورونیک اسید است. هیالورونیک اسید ماده‌ای طبیعی و بی‌خطر است که در بدن انسان هم به‌طور طبیعی وجود دارد؛ بنابراین یک گزینه مناسب برای تزریق محسوب می شود. از این نوع فیلر معمولا برای حجم‌دادن استفاده می‌شود و ماندگاری آن حدودا بینی 6 تا 12 است.

  • فیلر هیدروکسی آپاتات کلسیم

هیدروکسی آپاتات کلسیم نوعی ماده معدنی است که در استخوان‌ها وجود دارد. از این نوع فیلر برای حجم دادن به بینی استفاده می‌کنند. این نوع فیلر نسبت به هیارلورونیک اسید ماندگاری بالاتری داشته و معمولا اثر آن تا دو سال باقی می‌ماند.

  • فیلر پلی ال لاکتیک اسید

پلی ال لاکتیک اسید فراورده‌ای مصنوعی است که فرایند کلاژن سازی را تحریک می‌کند. از این نوع فیلر برای بهبود شکل و همچنین کاتورینگ بینی استفاده می‌کنند. البته نتیجه این نوع فیلر دماغ بلافاصله قابل مشاهده نیست و چند هفته زمان لازم است تا نتیجه نهایی قابل مشاهده باشد. ماندگاری پلی ال لاکتیک اسید حدود دو سال است.

به‌طور کلی می‌توان گفت فیلر بینی در دو نوع موقت و دائمی وجود دارد. فیلرهای هیالورونیک اسید و هیدورکسی آپاتات کلسیم جزو دسته فیلرهای موقت هستند. همانطور که اشاره کردیم این نوع فیلرها از مواد طبیعی موجود در بدن ساخته می‌شوند و عوارض کمتر و ماندگاری پایین‌تری دارند.

فیلرهای دائمی که فیلر پلی ال لاکتیک اسید هم در این دسته قرار می‌گیرد، حاوی کلاژن و مواد معدنی بوده و ماندگاری بالاتری دارند. درواقع دائمی بودن هم به این معنا نیست که اثر آن‌ها مادام العمر است. تنها به این دلیل که ماندگاری بیشتری دارند به فیلرهای دائم معروف شده‌اند.

عوارض فیلر بینی

عوارض فیلر بینی؛ مجموعه زیباکس
عوارض فیلر بینی؛ مجموعه زیباکس

معمولا اینطور به‌نظر می‌رسد که روش‌های بدون جراحی عوارض کمتری دارند، اما در این مورد به خصوص باید بگوییم که فیلر بینی چندان هم بی‌خطر نیست. پس اگر قصد دارید در بینی خود تغییری ایجاد کنید، مطمئن‌ترین و موثرترین راه همان جراحی زیبایی است. 

درواقع بهتر است بگوییم تنها زمانی برای تزریق فیلر بینی اقدام کنید که پزشک به شما این روش را توصیه کرده باشد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مضرات فیلر بینی را مرور می‌کنیم:

  • نکروز بینی
  • آسیب به عصب صورت
  • ماندگاری کم
  • برطرف نشدن ایرادات به طور کامل
  • عفونت بینی
  • در موارد معدودی ممکن است فیلر بینی موجب کوری فرد شود!

ممکن است بپرسید فیلر بینی و کوری چه ربطی به هم دارند؟ در موارد بسیار معدودی ممکن است به‌دلیل بی‌دقتی هنگام تزریق، رگ‌های خونی آسیب دیده و منجر به از بین رفتن بینایی فرد شوند. در ادامه به یکی دیگر از سوالات پرتکرار شما درمود عوارض و خطرات فیلر بینی پاسخ می‌دهیم.

نکروز بینی چیست؟

نکروز بینی به معنی آسیب و مرگ بافت‌های پوست بینی است که در موارد نادر ممکن است بعد از تزریق فیلر و ژل به‌ویژه فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید ایجاد شود. درواقع به بیان ساده‌تر می‌توان گفت نکروز همان سیاه‌شدن پوست بینی است که به‌دلیل ازبین‌رفتن بافت زنده رخ می‌دهد.

تزریق ژل و فیلرهای غیراستاندارد یا تزریق زیاد به محل‌های نا مناسب یکی از دلایل ایجاد نکروز بینی است. این تزریق‌ها اگر توسط فرد متخصص و به‌صورت اصولی انجام نشوند ممکن است بافت پوست را تحت فشار قرار داده و منجر به ایجاد نکروز شوند.

علايم نکروز بینی

علائم نکروز بینی بعد از تزریق فیلر شامل موارد زیر است:

  • آتروفی یا کاهش حجم پوست بینی
  • تغییر رنگ پوست
  • درد و تورم
  • لکه
  • زخم باز

درصورتی که بعد از تزریق فیلر به بینی هر یک از موارد بالا را مشاهده کرید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

فیلر بینی برای چه کسانی مناسب است؟

کاندیدای مناسب برای فیلر بینی
کاندیدای مناسب برای فیلر بینی

تزریق ژل بینی یا فیلر برای افرادی مناسب است که بینی آن‌ها ایرادات ظاهری کوچک داشته باشد. با تزریق فیلر بینی برآمدگی‌های کوچک روی بینی رفع شده و بینی لیفت می‌شود. افرادی که بینی‌های بزرگ دارند یا برآمدگی و قوز بینی آن‌ها شدید است گزینه‌های مناسبی برای فیلر نیستند و بهترین راه برای تغییر ظاهر بینی این افراد جراحی زیبایی بینی است. 

اگر شما قصد جراحی دارید و ساکن شیراز هستید، می‌توانید از خدمات زیباکس استفاده کنید. برای این کار کافی است به صفحه عمل بینی شیراز مراجعه کنید. در این صفحه لیست کاملی از بهترین جراحان بینی شیراز به همراه هزینه عمل هر یک از جراحان برای شما قرار داده شده است. شما می‌توانید با مراجعه به این صفحه به راحتی جراح مناسب خود را انتخاب کنید. اگر هم در شیراز زندگی نمی کنید برای بهره مندی از خدمات ویژه زیباکس از جمله مشاوره تخصصی انتخاب جراح و دریافت نوبت فوری با ما تماس بگیرید. 

 

در ادامه برخی از تغییراتی که با فیلر بینی قابل انجام هستند را بررسی می‌کنیم:

اصلاح فرم بینی با فیلر

اگر به دنبال یک روش بدون درد و خونریزی برای اصلاح ایرادات جزئی و فرم بینی خود هستید، تزریق فیلر بهترین راه است. البته باید بدانید همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این روش موقتی بوده و بعد از مدتی بینی شما به حالت اول برمی‌گردد. به‌طور کلی می‌توان گفت تزریق فیلر بینی در صورت استفاده از دکتر حاذق و برند معتبر، به شما کمک می کند نواقص جزئی بینی را به صورت موقت رفع کنید و یک بینی خوش فرم با تیغه صاف داشته باشید.

اگر بینی شما قوز داشته باشد، می‌توانید با تزریق فیلر این ایراد را برطرف کنید. علاوه‌براین فیلر می‌تواند تورفتگی‌های بینی را نیز اصلاح کرده و با تیغه بینی همسطح کند. کسانی که بینی کوچک یا پهن دارند هم می‌توانند با فیلر زدن تا حدودی فرم بینی خود را اصلاح کنند.

فیلر نوک بینی باعث برجسته شدن و بالا رفتن نوک بینی و در نهایت کوچکتر به‌نظر رسیدن بینی می‌شود. از طرفی افرادی که بینی بیش از اندازه کوچک دارند نیز می‌توانند با تزریق فیلر به نوک بینی حالت کشیده‌تری به بینی خود بدهند.

لیفت بینی با فیلر

شاید برایتان سوال باشد که لیفت بینی چیست؟ باید بدانید که لیفت بینی یک تکنیک رفع افتادگی نوک بینی است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. لیفت بینی با ژل یا فیلر یکی از پرطرفدارترین این روش هاست. همانطور که می‌دانید با افزایش سن افتادگی بینی رفته رفته بیشتر می‌شود. افرادی که بینی‌های افتاده دارند، می‌توانند با تزریق فیلر به بینی، باعث بلندتر کردن پایه بینی و از بین بردن افتادگی دماغ شوند.

فیلر بینی برای بینی گوشتی

بینی‌های گوشتی و بسیار بزرگ گزینه‌های مناسبی برای فیلر زدن نیستند. این نوع بینی‌ها بعد از فیلر هم تغییر چندانی نمی‌کنند، مگر اینکه بینی کوچک باشد و ایرادات آن محدود باشند. بنابراین می‌توان گفت بهترین روش برای رفع ایرادات بینی گوشتی عمل جراحی است.

فیلر بینی استخوانی

ویژگی بینی های استخوانی پوست نازک و ساختار استخوانی و غضروفی قوی است. 

معمولا افراد با بینی‌های استخوانی که دماغ آن‌ها ایراد بزرگی ندارد و تنها می‌خواهند قوز جزئی بینی را برطرف کنند و ظاهر زیباتری به آن بدهند، از روش فیلر بینی استفاده می‌کنند. در این روش فرورفتگی‌های بینی پر شده، و فرم نهایی بینی صاف و یکدست می‌شود. برای آشنایی کامل با بینی‌های استخوانی و ویژگی‌های آن‌ها مقاله بینی استخوانی را مطالعه کنید.

مراقبت‌های بعد از تزریق ژل بینی

مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی
مراقبت های بعد از تزریق فیلر بینی

اگر بعد از تزریق فیلر مراقبت‌ها را به‌صورت درست و اصولی انجام دهید ماندگاری و عمر فیلر بالا می‌رود. از طرفی رعایت اصولی مراقبت‌ها در نتیجه نهایی هم تاثیر دارد. بر همین اساس در ادامه، بخشی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از تزریق فیلر بینی را بررسی می‌کنیم:

  1. تا 6 ساعت بعد از تزریق به هیچ وجه بینی خود را لمس نکنید.
  2. 24 ساعت اول بعد از تزریق فیلر از فعالیت‌های شدید مثل ورزش کردن خودداری کنید.
  3. سعی کنید تا چند روز بعد از تزریق فیلر از مشروبات الکلی استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است کبودی بینی را تشدید کند.
  4. در ساعات اولیه پس از تزریق ژل یا فیلر از کمپرس سرد استفاده کنید.
  5. تا یک هفته بعد از فیلر زدن بینی از شناکردن و سایر ورزش‌های آبی خودداری کنید.
  6. اپیلاسیون، شیو کردن، آرایش کردن، استفاده از موچین یا کرم‌های موبر در روزهای اول بعد از فیلر بینی ممنوع است.

ماندگاری فیلر بینی

ماندگاری فیلر بینی؛ مجموعه زیباکس
ماندگاری فیلر بینی؛ مجموعه زیباکس

ماندگاری فیلر بینی به شرایط بدنی افراد بستگی دارد و برای افراد مختلف، متفاوت است. از طرفی ماندگاری فیلر بینی به برند فیلر مورد استفاده و روش تزریق آن هم بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت فیلر بین 12 تا 18 ماه ماندگاری دارد و رفته رفته جذب بدن شده و بینی به فرم اولیه خود برمی‌گردد. با این وجود اگر شما مراقبت‌های بعد از تزریق فیلر را به درستی انجام دهید، ماندگاری فیلر بیشتر می‌شود.

هزینه فیلر بینی

هزینه فیلر بینی؛ مجموعه زیباکس
هزینه فیلر بینی؛ مجموعه زیباکس

هزینه فیلر بینی به عوامل مختلفی از جمله نوع فیلر، فرم بینی، حجم فیلر تزریق شده و دستمزد پزشک بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت هزینه فیلر بینی از دو و نیم میلیون تومان شروع می‌شود و تا حدود 10 میلیون تومان هم متغیر است.

آیا تزریق ژل یا فیلر ارزش دارد؟

باتوجه به هزینه‌های فیلر و ماندگاری پایین این روش و همچنین تاثیرات کم و عوارض بالا نمی‌توان گفت که تزریق ژل و فیلر ارزش دارد. درواقع باید گفت بهترین روش دائمی برای تغییر ظاهر بینی و رفع همه ایرادات به صورت کامل، جراحی زیبایی بینی است.

تزریق فیلر بینی یا عمل بینی؟

فیلر بینی یا عمل بینی
فیلر بینی یا عمل بینی

تا اینجای مقاله محاسن و معایب تزریق فیلر را بررسی کردیم. باتوجه‌به تمام موارد ذکر شده و از همه مهم‌تر ماندگاری دائمی نتیجه عمل بینی نسبت به هزینه‌ای که صرف می‌کنید و امکان تغییرات بیشتر و رفع همه ایرادات، به صرفه است که جراحی را جایگزین فیلر کنید. برای دریافت اطلاعات کامل‌تر پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع روش های عمل بینی را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین روش را برای جراحی بینی خود انتخاب کنید.

آیا می توانیم به جای عمل بینی فیلر تزریق کنیم؟

ما در مجموعه زیباکس روزانه با سوالات متنوعی درمورد عمل بینی و جایگزین کردن آن با فیلر از سمت شما مواجه می‌شویم. به همین دلیل سعی کردیم در این مقاله به تمام سوالات شما در این مورد پاسخ دهیم. باتوجه به مطالبی که ذکر کردیم فیلر بینی یک روش موقت برای رفع ایرادات جزئی بینی است، اما به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای عمل بینی باشد.

اگر قصد دارید تغییر مناسبی در ظاهر بینی‌تان ایجاد کنید قطعا مناسب‌ترین گزینه برای شما جراحی است. برای اینکه عمل مطمئنی داشته باشید و نگران نتیجه نباشید می‌توانید از طریق دکمه زیر با کارشناسان ما در زیباکس تماس گرفته و مشاوره تخصصی دریافت کنید.  

سوالات متداول

ایا فیلر بینی دائمی است؟

خیر، فیلر بینی یک روش موقتی برای رفع ایرادات ظاهری بینی است.

بله، 4 ماه بعد از تزریق فیلر بینی می‌توان عمل بینی انجام داد.

فیلر درواقع بینی را کوچک نمی‌کند، اما با فرم دادن به بینی و اصلاح فرم بینی ممکن است باعث شود بینی شما کوچکتر به نظر برسد.

بله، با فیلر زدن می‌توان به بینی حجم داد.

انتخاب روش بستگی به فرم بینی و ایرادات بینی شما دارد. بنابراین نمی‌توان گفت کدام روش بهتر است. بهتر است در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید.

بستگی به تشخیص پزشک دارد.

بله، اگر قوز خیلی شدید نباشد با فیلر رفع می‌شود.

تزریق فیلر بینی محدودیت سنی ندارد.

جستجو هوشمند جراح بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

مشاوره جراحی زیبایی بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره تلفنی فرم زیر را تکمیل نمایید.

نام شما
شماره تماس
توضیحات

تماس با مشاورین زیباکس