آموزش خوابیدن بعد از عمل بینی | تا کی باید طاق باز بخوابیم؟

18/06/1403

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از عمل بینی یکی از چالش برانگیزترین مراقبت‌های بعد از جراحی است. هیچ کس دلش نمی خواهد بعد از پرداخت هزینه‌های سنگین عمل و رفتن زیر تیغ جراحی، به دلیل نحوه خوابیدن نادرست، نتیجه عملش را خراب کند! اگر بدانید که نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی چقدر می‌تواند در نتیجه جراحی تاثیرگذار باشد، همه تلاشتان را می‌کنید که نکات مهم مراقبتی را مو به مو رعایت کنید. 

به همین دلیل در این مقاله تمام نکته‌های مربوط به نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی را برای شما توضیح داده‌ایم. پس اگر دماغتان را جراحی کرده‌اید یا قصد عمل بینی دارید این مطلب را از دست ندهید.

اگر هنوز عمل بینی‌تان را انجام نداده‌اید، جالب است بدانید که در صورت همراهی با زیباکس می‌توانید از خدمات پشتیبانی ما بهره‌مند شوید و دستورالعمل‌های لازم برای خواب و استراحت بعد از عمل بینی را از پشتیبان اختصاصی خود دریافت کنید. همچنین از سایر خدمات زیباکس از جمله مشاوره تخصصی انتخاب جراح، پرداخت اقساطی، نوبت گیری فوری و … بهره‌مند شوید. برای ارتباط با ما کافی است روی دکمه زیر کلیک کنید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به شیوه صحیح

نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی
نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه در طول خواب جریان خون به بافت‌ها و عضلات افزایش می‌یابد و باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی با سرعت بالاتری به بافت‌ها برسند. درنتیجه خواب درست می‌تواند روند بهبودی را تسریع ببخشد و دوران نقاهت را کوتاه‌تر کند. 

به طور کلی بعد از عمل بینی شما باید در هنگام خوابیدن یک سری نکات مراقبتی را انجام دهید تا آسیبی به بینی وارد نشود و فرم نهایی آن تغییر نکند. به همین دلیل در ادامه نکاتی درمورد نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی را بررسی می‌کنیم:

  1. هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید. این حالت باعث می‌شود فشار کمتری به بینی شما وارد شده و از ایجاد ورم و خونریزی جلوگیری می‌کند. برای این کار می توانید چند بالشت زیر سر خود قرار دهید.
  2. 2 تا 4 هفته اول بعد از عمل بینی فقط باید به حالت طاق باز بخوابید. از خوابیدن روی پهلو یا شکم خودداری کنید. این کار به کاهش تورم و حفظ فرم جدید بینی کمک می کند. برخی پزشکان توصیه می کنند این کار را تا 6 هفته ادامه دهید تا از وارد شدن هرگونه فشار بر بینی جلوگیری شود.
  3. به هیچ عنوان غلت نزنید. غلت زدن در خواب قطعا یکی از ممنوعات عمل بینی است و به بینی شما آسیب وارد می‌کند. 
  4. تنها یا با فاصله از دیگران بخوابید. تا چند ماه بعد از عمل بینی سعی کنید با فاصله از دیگران بخوابید تا احتمال برخورد یا ضربه به بینی‌تان وجود نداشته باشد.
  5. سرتان را در موقعیتی قرار دهید که در حین خواب زیاد تکان نخورد. تکان دادن زیاد سر ممکن است منجر به افتادن سر از روی بالشت و یا برخورد ناگهانی بینی و ضربه شود. بنابراین برای تکان دادن سرتان از حرکت‌های آرام استفاده کنید.

پیشنهاد زیباکس برای راحت‌تر طاق باز خوابیدن بعد از عمل بینی

ممکن است طاق باز خوابیدن برای شما سخت باشد، اما ناچارید در دوران نقاهت بعد از عمل بینی حتما به صورت طاق باز بخوابید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه هنگام طاقباز خوابیدن گردن شما اذیت نشود از چندین بالشت استفاده کنید. بالشت‌ها را در اطراف بدنتان بچینید به طوری که اگر هنگام خواب ناخودآگاه به سمتی چرخیدید، بالشت‌ها مانع شما بشوند.

بعد از عمل بینی تا چه مدت باید طاق باز خوابید؟

تا چه مدت بعد از عمل باید طاقباز خوابید
تا چه مدت بعد از عمل باید طاقباز خوابید

به طور کلی می‌توان گفت شما باید حداقل به مدت 4 تا 6 هفته بعد از عمل بینی به صورت طاق باز بخوابید. همانطور که گفتیم این نحوه خوابیدن باعث می‌شود فشار کمتری به سر و بینی شما وارد شود و به این ترتیب از تورم و کبودی بیش از حد بینی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این با طاقباز خوابیدن احتمال برخورد بینی با اطراف تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند. در مجموع مدت زمان طاق باز خوابیدن بعد از عمل بینی بستگی به وضعیت جسمانی، میزان تورم و سرعت روند بهبود شما دارد. 

چند روز بعد از عمل بینی می‌توان به پهلو خوابید؟

به پهلو خوابیدن بعد از عمل بینی؛ مجموعه زیباکس
به پهلو خوابیدن بعد از عمل بینی؛ مجموعه زیباکس

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم به پهلو خوابیدن بعد از عمل بینی باعث وارد شدن فشار به بینی می‌شود. بنابراین در هفته‌های اول به هیچ وجه نباید به پهلو بخوابید. بعد از گذشت یک هفته می‌توانید به آرامی سر و گردن خود را تکان دهید.

 به طور کلی می‌توان گفت بعد از 4 ماه و با مشورت پزشک خود می‌توانید کم کم به پهلو بخوابید؛ ولی باید رعایت کنید که در حین خواب فشار و ضربه‌ای به بینی وارد نشود. هرچند که توصیه می‌کنیم بیشتر صبور باشید و حداقل تا 6 هفته بعد از عمل به پهلو نخوابید. 

تا چقدر بعد از عمل بینی باید شب‌ ها چسب بزنیم؟

چسب زدن بینی هنگام خواب؛ مجموعه زیباکس
چسب زدن بینی هنگام خواب؛ مجموعه زیباکس

به طور کلی مدت زمان دقیق چسب زدن در شب ها به شرایط هر فرد و تشخیص پزشک بستگی دارد. جراحان معمولا توصیه می‌کنند پس از کاهش ورم اولیه و بهبودی نسبی، فقط شب‌ها چسب بینی بزنید. چراکه در حالت عادی در هنگام صبح بینی کمی ورم دارد، اما اگر شب قبل چسب بینی زده باشید تورم صبحگاهی بینی تا حدودی کنترل می‌شود. همچنین این کار به حفظ فرم جدید بینی کمک می‌کند. البته دقت کنید که به هیچ وجه بدون مشورت پزشک از چسب استفاده نکنید. 

استفاده از قالب یا گچ بینی برای مراقبت بیشتر موقع خواب

گاهی پزشکان توصیه می‌کنند که اسپلینت خارجی بینی را نگه داشته و شب‌ها موقع خواب برای جلوگیری از ضربه خوردن روی بینی خود قرار دهید. این کار می‌تواند یک روش مناسب برای احتیاط بیشتر باشد. 

اگر وجود اسپلینت روی بینی شما را اذیت نمی‌کند، بد نیست که این کار را انجام دهید تا خیالتان راحت‌تر باشد و بدون نگرانی بخوابید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که قراردادن اسپلینت روی بینی به این معنا نیست که شما می‌توانید هرطوری که دوست دارید بخوابید. با اسپلینت یا بدون آن شما باید نکات مراقبتی را رعایت کنید.

چرا نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی اهمیت دارد؟

اهمیت نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی؛ مجموعه زیباکس
اهمیت نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی؛ مجموعه زیباکس

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که خواب درست و کافی جریان خون را بهبود می‌بخشد و به این ترتیب خون با سرعت بیشتری اکسیژن و مواد غذایی را به بافت‌ها می‌رساند. علاوه بر این خوابیدن صحیح بعد از عمل بینی خطر خونریزی و تورم را کم می‌کند. شما باید بعد از عمل بینی طوری بخوابید که کمترین فشار به بینی وارد شود و احتمال ایجاد آسیب وجود نداشته باشد. خوابیدن اشتباه بعد از عمل بینی خطرات زیادی دارد. تعدادی از این خطرات را در ادامه بررسی می کنیم:

  • افزایش تورم و کبودی
  • ضربه خوردن بینی (و در نتیجه آن تغییر شکل بینی، جابه‌جایی غضروفها و استخوان‌ها یا حتی آسیب دیدن بخیه‌ها)
  • اختلال در تنفس 
  • درد و ناراحتی بیشتر
  • تاخیر در بهبودی (و در نتیجه آن عفونت، اسکار و …)
  • کاهش گردش خون

نکات مهم خوابیدن بعد از عمل بینی

در این مقاله برای شما نکات مهم خوابیدن بعد از عمل بینی را شرح دادیم و توضیح دادیم چرا نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی مهم است و خوابیدن نادرست چه تاثیری بر نتیجه عمل بینی شما دارد. اگر در مورد نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی سوالی دارید، لطفا در بخش نظرات سوالتان را ثبت کنید تا در سریعترین زمان به آن پاسخ بدهیم. 

در آخر یادآوری می‌کنیم در صورتی که عمل بینی خود را با همراهی زیباکس انجام دهید، تمامی دستورالعمل‌های مراقبتی پس از جراحی، توسط تیم پشتیبانی زیباکس برای شما ارسال می‌شود. بنابراین اگر قصد عمل بینی در شیراز، تهران و سایر شهرهای ایران را دارید برای کسب اطلاعات بیشتر و تماس با ما روی دکمه زیر کلیک کنید.  

جستجو هوشمند جراح بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

مشاوره جراحی زیبایی بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره تلفنی فرم زیر را تکمیل نمایید.

نام شما
شماره تماس
توضیحات

تماس با مشاورین زیباکس