بعد از عمل بینی چی بخوریم؟ | رژیم غذایی برای بهترین نتیجه

16/04/1403

بعد از عمل بینی بدن دچار ضعف می‌شود و ما باید با تغذیۀ مقوی و مناسب، به جلوگیری از خونریزی و التیام جراحات کمک کنیم. بخش خوب ماجرا این است که بعد از برگشتن به خانه و در دورۀ نقاهت، حسابی مورد توجه هستیم و همه به فکر تغذیۀ مفید ما می افتند. اما مراقب باشید که این مهربانی و مراقبت، دوستی خاله خرسه نشود و کار دستتان ندهد.

هر غذای مقوی و با خاصیتی قرار نیست برای شرایط و دورۀ نقاهت بعد از عمل بینی مفید باشد!

آگاهی نسبت به تغذیه مناسب بعد از عمل بینی، هم شما را به دردسر نمی اندازد و هم روند بهبودیتان را سریعتر می کند. با ما همراه باشید تا در ادامه با تمام بایدها و نبایدهای غذایی بعد از عمل و چرایی آنها آشنا شوید و از اشتباهات رایج بپرهیزید.

همچنین خالی از لطف نیست اشاره کنیم تیم پشتیبانی زیباکس در تمامی مراحل قبل و بعد از عمل بینی در کنار شما هستند و در هر قدم بهترین راهکارها از جمله دستورات غذایی قوی و مفید بعد از عمل بینی را به شما پیشنهاد می دهند. اگر قصد عمل بینی را دارید برای استفاده از این شرایط روی دکمه زیر کلیک کنید.

چرا تغذیه بعد از عمل مهم است؟

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی؛ مجموعه زیباکس
تغذیه مناسب بعد از عمل بینی؛ مجموعه زیباکس

در کنار سایر مراقبت‌های بعد از عمل، تغذیه یکی از موارد بسیار مهمی است که باید نگاه ویژه و آگاهانه ای به آن داشته باشیم. تغذیۀ مناسب، از عوارض و مشکلات بعد از عمل جلوگیری می‌کند و به رفع سریع تر کبودی، ورم، خونریزی، کاهش درد و در کل بهبودی سریعتر بعد از عمل بینی کمک می‌کند. از طرفی دیگر، تغذیه تا یک ماه باید شامل مواد غذایی نرم باشد تا حرکت زیاد فک و فشار ناشی از جویدن، بر ساختار بینی و نتیجۀ عمل اثر منفی نگذارد و فرم بینی را به هم نریزد.

علاوه بر این غذای مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و سیستم ایمنی قوی از بروز بیماری جلوگیری می‌کند. تصور کنید بعد از عمل دچار سرماخوردگی شوید! کاملا واضح است که چه شرایط سختی پیش می آید! اگر از هفت خوان تورم و خلط و ترشحات و آبریزی در بینی زخم و بانداژ هم عبور کنید، عطسه و سرفه در این دوران می تواند ضررهای بسیاری داشته باشد. 

 اما نگران نباشید، کافی ست برای مدتی به توصیه های پزشک خود گوش دهید و دستورلعمل های این مقاله را رعایت کنید و مواد غذایی مفید، نرم، مناسب و غیر حساسیت زا بخورید. با این کار دورۀ نقاهت پس از عمل را آسان و به سلامت پشت سر می‌گذارید.

نحوه جویدن غذا بعد از عمل بینی

نحوه جویدن غذا بعد از عمل بینی به این دلیل مهم است که فشاری که هنگام جویدن غذا به بینی وارد می شود، زخم ها، بخیه و ساختار بینی را در شرایط سختی قرار می‌دهد و علاوه بر احتمال درد و خونریزی، ممکن است فرم بینی شما را خراب کند.

فشار و نیروی فک مستقیما به تیغۀ بینی منتقل می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌کنیم حداقل به مدت یک هفته و مخصوصا در روز اول عمل بینی، از جویدن غذا و گاز زدن هر نوع خوراکی اجتناب کنید. توصیه می کنیم در این مدت پوره، سوپ و غذاهای نرم و آبکی بخورید. 

در هفتۀ دوم هم نیاز است با احتیاط بیشتری به سراغ خوردن غذا بروید و ترجیحا غذاهای نرم و حل شده بخورید تا نیازی به جویدن و تکان خوردن زیاد فک نداشته باشید. خوردن شکلات، آدامس و خوراکی‌های چسبنده نیز، تا زمان بهبودی بینی ممنوع است.

چه غذا‌هایی باعث کاهش ورم بینی می‌شود؟

چه چیزی بعد از عمل بینی التهاب را رفع می‌کند؟
چه چیزی بعد از عمل بینی التهاب را رفع می‌کند؟

غذاهایی مانند ماهی و روغن زیتون و برخی سبزیجات و میوه ها مانند آووکادو، توت فرنگی، زغال اخته، کلم بروکلی، قارچ، انگور، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ دار، سیب، مرکبات، پیاز قرمز و آناناس و… از جمله مواد غذایی ضد التهاب هستند که به رفع بهبودی و التهاب بعد از عمل بینی کمک می‌کنند.

اما نکتۀ بسیار مهمی که قبل از آن باید بدانید، این است که موارد معرفی شده در بالا صرفا خاصیت ضد التهابی دارند، اما ممکن است لزوما در دوران نقاهت بعد از عمل برای همه افراد مفید نباشند! بنابراین بهتر است تغذیۀ بعد از عمل زیر نظر پزشک و متخصص باشد.

از سوی دیگر فراموش نکنید که تمام مواد غذایی ضد التهاب باید پخته، له و خورد شوند و به بافت نرم و مناسب برسند، تا برای مصرفشان به بینی فشار وارد نشود.

روز عمل بینی بعد از جراحی چی بخوریم؟

همانطور که می‌دانید رعایت رژیم غذایی بعد از عمل بینی به ویژه در روز عمل اهمیت بسیاری دارد. به این ترتیب خوردن غذاهای نرم مثل سوپ مرغ و آبگوشت میکس شده در روز عمل توصیه می‌شود. مصرف آب فراوان و آبمیوه‌های طبیعی را هم پس از عمل بینی جدی بگیرید. زیرا به دفع ماده بیهوشی از بدن و کمتر شدن عوارض پس از جراحی کمک بسیاری می کند.

چه غذاهایی باعث کاهش کبودی بعد از عمل می‌شوند؟

کبودی بعد از عمل چگونه برطرف می شود؟
کبودی بعد از عمل چگونه برطرف می شود؟

میزان کبودی بعد از عمل بینی برای هر فرد متفاوت است و به ویژگی های جسمانی و واکنش بدن شما بستگی دارد. از طرف دیگر کیفیت کار جراح و پیچیدگی عمل هم تاثیر مستقیمی بر میزان کبودی دارد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با جراحان بینی کاربلد، صفحه عمل بینی شیراز را بررسی کنید. 

پاسخ این سوال که برای رفع کبودی باید چه غذایی بخوریم ویتامین k است. این ویتامین یک منعقد کنندۀ طبیعی در خون است و هر چه در بدن شما بیشتر باشد، خونریزی کمتری خواهید داشت. بنابراین اگر پس از عمل، مواد غذایی دارای ویتامین k مصرف کنید، قاعدتا کبودی ناشی از عمل بینی زودتر رفع می‌شود. منابعی که سرشار از این ویتامین هستند عبارتند از: اسفناج، شلغم، آب هویج، سویا، کدو تنبل و…

البته نوشیدن زیاد مایعات و هیدراته نگه داشتن بدن هم در رفع سریعتر کبودی موثر است و به بهبودی جراحت ها کمک می‌کند.

باز هم لازم است تاکید کنیم که شرایط جسمی هر فرد با دیگری متفاوت است و نمی توان یک دستورالعمل کلی برای همه افراد پیشنهاد داد. بنابراین برای تغذیۀ پس از عمل، با نظر پزشک و آگاهانه عمل کنید تا تداخل و مشکلی پیش نیاید و برای رفع کبودی دچار حساسیت، خونریزی یا مشکلات دیگری نشوید. 

بعد از عمل بینی چه غذا‌هایی نباید بخوریم؟

مراقب ممنوعیت های غذایی بعد از عمل بینی باشید!
مراقب ممنوعیت های غذایی بعد از عمل بینی باشید!

مصرف برخی مواد غذایی، خونریزی، کبودی، تورم، التهاب و درد بعد از عمل بینی را  تشدید می‌کند و بهبودی و ترمیم زخم را به تعویق می‌اندازد.

به علاوه خوردن ممنوعات غذایی بعد از عمل بینی، می تواند باعث بروز حساسیت و بیماری شود و به جای کمک به سیستم ایمنی، آن را ضعیف کند و حتی در نهایت نتیجۀ عمل و فرم بینی شما را خراب کند.

  1.  اولین ممنوعه غذایی بعد از عمل بینی، مصرف غذاهایی با طبع گرم یا به شدت گرم است که موجب رقیق شدن خون و افزایش خونریزی می‌شوند.

پس بهتر است تا زمان ترمیم زخم های بینی از خوردن گرمی و غذاهایی که طبع آن ها گرم است اجتناب کنید و یا با خوردن سردی همزمان، اثر آن را کم کنید.

     2.  تا ده روز اول خوردن غذاهای سفت ممنوع است و حرکت فک برای جویدن یا خوردن غذا نباید شدید باشد تا فرم بینی به هم نریزد و زخم ها و بخیه ها باز نشوند. پس از آن نیز تا بهبودی کامل خوردن خوراکی های سفت ممنوع است.

     3.  مورد بعد پرهیز از خوردن غذاهای حساسیت زا است. خارش، سوزش و التهاب در دورۀ نقاهت، مشکل تنفسی ایجاد می‌کند و نتیجۀ عمل را به خطر می‌اندازد.

بهتر است با توجه به طبع و شرایط، تغذیۀ خود را زیر نظر پزشک دنبال کنید. نباید های خوراکی بعد از عمل بینی در این مقاله به طور کلی بررسی شده اند ولی با توجه به شرایط جسمانی شما ممکن است دستتان در مصرف آنها بازتر یا بسته تر باشد. مقالۀ ممنوعات عمل بینی می‌تواند اطلاعات دقیق، کامل و تخصصی در این زمینه به شما بدهد.

در ادامه نبایدهای غذایی پس از عمل بینی را، یک به یک مرور می‌‌کنیم.

پرهیز از مصرف نمک بعد از عمل بینی:

نمک موجب ایجاد تورم و تشدید آن می‌شود و این موضوع بهبود بینی را به تاخیر می اندازد. بنابر این در دورۀ نقاهت غذاهای شور را کنار بگذارید و مصرف نمک را به حداقل برسانید.

عدم مصرف غذاهای تند:

غذاهای تند، التهاب زا، گرم و حساسیت زا هستند و در جریان خون نیز اثر مستقیم می‌گذارند. بنابراین پیشنهاد می کنیم بعد از عمل مدتی مصرف فلفل را کنار بگذارید تا دچار التهاب، حساسیت و خونریزی نشوید.

اجتناب از غذاهای ادویه دار:

اکثر ادویه ها طبعی گرم دارند و ممکن است در برخی موارد حساسیت‌زا باشند. به همین دلیل لازم است در مصرف آنها دقت کنید و به سراغ غذاهای ساده، کم ادویه یا بدون ادویه بروید تا به ترمیم سریع تر بینی خود کمک کنید و دچار دردسر و مشکل نشوید.

پرهیز از غذاهای سرخ شده و فست فود پس از جراحی بینی:

خوردن فست فود بعد از عمل بینی ممنوع!
خوردن فست فود بعد از عمل بینی ممنوع!

غذاهای سرخ شده و روغن باعث ایجاد التهاب می‌شوند و غذاهای فست فودی بسیار چرب، پرنمک و پر ادویه هستند و ممکن است ترکیبات آنها طبع بسیار گرمی داشته باشد، که تمام این موارد بهبودی را دچار مشکل می‌کنند.

بنابراین تا بهبود زخم و اسکارهای ناشی از عمل، غذاهای سرخ شده و فست فود را کنار بگذارید. فراموش نکنید که پس از عمل بدن شما به شدت نیازمند غذاهای مفید و قوت دار است، پس خوراکی های غیر مفید را کاملا از برنامۀ غذایی خود حذف کنید.

اجتناب از خوردن غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد:

پس از عمل، بینی بسیار وضعیت حساس و آسیب پذیری دارد. از سوی دیگر دهان و بینی ارتباط مستقیمی با همدیگر دارند و هرگونه فشار، ضربه یا دمای نامتعادل در دهان، مستقیما بر بینی اثر می‌گذارد. خوردن غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد، برای شما درد و سوزش و بی حسی به همراه دارد و بهتر است دمای غذا ولرم باشد.

در نظر داشته باشید که هر گونه گرما در دوران نقاهت، برای بینی شما ضرر دارد. زیرا بر جریان خون اثر می‌گذارد و روند بهبودی را کند می‌کند.

اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکل دار:

مصرف نوشیدنی های الکلی بعد از عمل بینی ممنوع!
مصرف نوشیدنی های الکلی بعد از عمل بینی ممنوع!

مصرف نوشیدنی های الکلی جزو مواردی هستند که از یک ماه قبل از عمل کاملا ممنوعند. چراکه جریان خون و بیهوشی را طی عمل دچار اختلال می‌کنند. پس از عمل هم لازم است حداقل یک ماه و تا زمان بهبودی کامل از مصرف آنها بپرهیزید.

زیرا نوشیدنی های الکلی خون را رقیق می‌کنند و علاوه بر اینکه موجب خونریزی می‌شوند، در قسمت زخم و آسیب دیدگی، التهاب شدیدی ایجاد کرده و بهبودی و ترمیم را دچار مشکل می کنند.

اجتناب از نوشیدنی ها و غذاهای کافئین دار

بهتر است تا بهبودی کامل به سراغ کافئین نروید. زیرا فشار خون را بالا می‌برد و پس از عمل موجب خونریزی، کبودی، تورم و یا ایجاد لختۀ خون در بینی می‌شوند. 

بنابر این قبل از مصرف نوشیدنی یا خوردن خوراکی، بهتر است مطمئن شوید که حاوی کافئین نیستند. نسکافه، قهوه، نوشابه و… مواردی هستند که بهتر است از خوردن آنها در دورۀ نقاهت عمل بینی اجتناب کنید.

خوردن گرمی قبل و بعد از عمل بینی

همانطور که قبلا گفتیم، خوردن غذاهایی که طبع گرم دارند گردش خون را تسریع و خون را رقیق می‌کنند. مصرف آنها قبل از عمل در حین جراحی خونریزی را زیاد می‌کند و کار پزشک را برای کنترل فشار خون و بیهوشی سخت می‌کند. بعد از عمل هم دوران نقاهت بعد از عمل را طولانی تر می کند و باعث افزایش خونریزی می شود. ایجاد جوش یا له شدن پوست بینی زیر گچ و بانداژ هم می تواند یکی از عوارض مصرف گرمی بعد از عمل بینی باشد. 

قرص آناهیل قبل یا بعد از عمل بینی

خوردن قرص آناهیل با دستور پزشک مفید است.
خوردن قرص آناهیل با دستور پزشک مفید است.

قبل از هر چیز لازم است تاکید کنیم که در ارتباط با هر نوع دارو و قرصی، تجویز پزشک ضروری است و هرگز به صورت خودسر به سراغ مصرف دارو نروید.

در ارتباط با قرص آناهیل می توانیم بگوییم که این قرص از ماده‌ای به نام «بروملین» (Bromelain) ساخته شده است که این ماده در میوۀ آناناس به وفور یافت می‌شود و به همین دلیل به آن قرص ساقه یا هستۀ آناناس هم می‌گویند.

قرص آناهیل یکی از موثرترین داروهای کاهش التهاب بعد از جراحی بینی است. از طرف دیگر وجود مقدار زیاد ویتامین C در این قرص به  بهبود زخم، کبودی و التهاب کمک می‌کند.

نکتۀ قابل توجه دیگر در مصرف قرص آناهیل این است که طبع این قرص مانند آناناس گرم است و برای مثال مصرف همزمان این قرص با آناناس یا سایر مواد غذایی با طبع گرم، ممکن است باعث له شدگی پوست بینی در زیر گچ شود! بنابرین آناهیل را با تجویز پزشک و زیر نظر کارشناسان تغذیه و مشاوران مصرف کنید. برای ارتباط با مشاوران و دریافت راهنمایی مراقبت های قبل و بعد از عمل کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

اهمیت مصرف آب و مایعات بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی تا می‌توانید آب بخورید!
بعد از عمل بینی تا می‌توانید آب بخورید!

بعد از عمل بینی به دلیل تاثیر داروها، بیهوشی، خونریزی و… بدن دچار ضعف می‌شود و مصرف زیاد مایعات و به خصوص آب به بازیابی سلامت بدن و بهبودی سریعتر شما کمک می‌کند. مصرف آب و سایر مایعات مفید دیگر مانند آبمیوۀ طبیعی در طول روز باعث دهیدراته کردن بدن می شود و سموم و مایعات اضافی مانند باقیمانده داروی بیهوشی را از بدن دفع می‌کند. همچنین نوشیدن آب به جریان خون کمک می‌کند و برای ترمیم و بازسازی نقاط آسیب دیده مفید است. 

دمنوش قبل و بعد از عمل بینی ممنوع است!

دمنوش بعد از عمل بینی
دمنوش بعد از عمل بینی

در ابتدای موضوع بهتر است بگوییم بعد از عمل بینی بهتر است به سراغ هیچ دمنوشی نروید! دمنوش ها شاید مانند آب و آبمیوه ها می‌توانند از جهاتی فایده داشته باشند و به بهبودی بعد از عمل کمک کنند، اما نمی‌توان هر دمنوشی را بعد از عمل بینی مصرف کرد.

طبع بسیاری از دمنوش ها گرم است و بعد از عمل بینی باید در خوردن هر گونه گرمی، احتیاط و ملاحظه داشته باشیم. از سوی دیگر بعضی از خواص دمنوش ها هم ممکن است مناسب دورۀ نقاهت عمل بینی نباشند و باعث تشدید خونریزی، ورم و یا کبودی شوند! 

در ادامه مفصلا توضیح می دهیم چرا بعد از عمل مصرف دمنوش را توصیه نمی کنیم.

اجتناب از دمنوش چای سبز بعد از عمل بینی:

در چای سبز مقادیر فراوان آنتی اکسیدان وجود دارد. آنتی اکسیدان ها بر فشار خون و ضربان قلب تاثیر مفید دارند اما بعد از عمل مصرف چای سبز به دلیل رقیق کردن خون توصیه نمی‌شود.

چای سبز موجب خونریزی در ناحیۀ بینی می‌شود و بهبودی زخم های بینی را به تعویق می‌اندازد. پس کمی در مصرف آن صبور باشید.

اجتناب از دمنوش زنجبیل بعد از عمل بینی:

زنجبیل به اختلالات دستگاه گوارش بسیار کمک می‌کند و عملکرد آن را تقویت می‌نماید. این دمنوش برای حل مشکل یبوست مفید است و ترکیبات زنجبیل، در رفع حالت تهوع و درد موثر است. اما نکتۀ مهم، طبع بسیار گرم زنجبیل است که مصرف آن را بعد از عمل به نحوی ممنوع می‌کند، مگر اینکه به تجویز پزشک باشد.

اجتناب از دمنوش بابونه و رازیانه بعد از عمل بینی:

دمنوش بابونه و رازیانه در از بین بردن حالت تهوع مفید هستند اما همچنان طبع بسیار گرمی دارند و همان طور که گفتیم گرمی برای نقاهت بعد از عمل بینی ممنوع است! بهتر است این دمنوش را بعد از بهبودی کامل و در یک روز بارانی میل کنید و در دوران نقاهت عمل بینی اصراری به خوردن آن نداشته باشید!

اجتناب از دمنوش نعناع و به لیمو بعد از جراحی دماغ:

عطر تند این دمنوش ها می‌تواند تهوع ایجاد کند و تهوع برای یک بینی مجروح، اصلا مناسب نیست! اگر بدن شما مستعد آلرژی باشد، تهوع بیشتر خواهد بود. همچنین گرمی برای عمل بینی خوب نیست و طبع نعنا گرم است!

برای بهبود زودتر زخم بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

تغذیه بعد از عمل بینی
تغذیه بعد از عمل بینی

برخی از مواد غذایی به ترمیم سریع تر جای زخم و اسکار کمک می‌کنند و بهبودی را تسریع می‌بخشند. مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، ماهی، ماهی، میگو، مرغ، تخم مرغ، شیر، ماست و… جزو این دسته هستند.

از سوی دیگر ویتامین‌های C ، D ، A  مواد معدنی مانند زینک و روی نیز برای بهبود سریع جراحات و تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت فراوانی دارند. سبزیجات با برگ هایی تیره، کلم بروکلی، هویج، اسفناج، پرتقال و… بسیار در این زمینه مفید هستند.

برای درمان حالت تهوع بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

برخی از خوراکی ها و راهکارها به رفع حالت تهوع کمک می‌کنند. نکته مهم این است که معدۀ خود را به هیچ وجه خالی نگذارید و حتما غذاها و مایعات مناسب مصرف کنید.

غذاهای مقوی، نرم و میکس شده‌ای که حاوی پروتئین و کربوهیدارت هستند، التهاب و تهوع را کاهش می‌دهند. هیدارته نگه داشتن بدن با آب هم اهمیت بسیاری دارد. در پنج روز اول بعد از عمل، مصرف زیاد مایعات بسیار توصیه می‌شود تا داروهای بیهوشی که موجب تهوع می‌شوند، کاملا از بدن خارج شوند. علاوه بر این، سعی کنید از مواد غذایی حساسیت زا و بوهای تند نیز دور بمانید. ممکن است پزشک شما برای رفع تهوع، دارویی تجویز کند و یا راه حل خاصی ارائه دهد. 

چند پیشنهاد غذایی برای بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی چه چیزی بخوریم.
بعد از عمل بینی چه چیزی بخوریم.

قبل از معرفی و پیشنهاد غذا، لازم است چند اصل مهم در تغذیۀ بعد از عمل بینی را دوباره با هم مرور کنیم.

ابتدا بسیار مهم است که حداقل تا ده روز اول، از غذاهایی با بافت نرم و آبکی استفاده کنید تا به بینی، زخم ها و بخیه ها فشاری وارد نشود. مورد بعد این است که غذاهای مورد استفاده نباید زیاد طبع گرم و حساسیت زایی داشته باشند. اگر غذایی طبع گرمی دارد، با مواد غذایی با طبع سرد، آن را به تعادل برسانید.

مفید بودن غذا، جزو اصول مهم و اولیۀ تغذیۀ بعد ازعمل است. سعی کنید برای بازیابی بدن حداقل تا ده روز اول از غذاهای بسیار مفید و ترکیب آب قلم استفاده کنید.

سعی کنید با در نظر گرفتن چند اصل ذکر شده در مقاله، تنوع غذایی ایجاد کنید و یک هفتۀ اول را تنها با دو سه نمونه غذا به سر نبرید! فراموش نکنید دمای غذاها نباید بسیار سرد یا بسیار گرم باشند.

در ادامه تعدادی غذای ساده و مفید به شما پیشنهاد می کنیم که پس از عمل به شما کمک بسیاری می کند.

  • فرنی
  • سبزیجات پخته شده
  • ژله
  • آش شله قلمکار
  • سوپ
  • عدسی
  • لوبیا گرم
  • آب قلم
  • تخم مرغ آبپز له شده
  • گوشت بدون چربی کاملا نرم شده
  • محصولات لبنی
  • محصولات مرتبط با سویا

بهترین میوه‌ و سبزیجات برای بعد از عمل بینی

مصرف سبزیجات بعد از عمل بینی
مصرف سبزیجات بعد از عمل بینی

میوه هایی مثل توت فرنگی، موز، پرتقال، تمشک، آناناس، سیب، گلابی… به نحوی که طبع گرم آنها به  تعادل برسد، بسیار مفید هستند.

در مورد سبزیجات هم باید بگوییم انواع کلم، اسفناج، فلفل سبز شیرین، برنج، قارچ، لوبیا، چغندر و… در بهبودی سریعتر بعد از عمل بینی به شما کمک می کند.

میوه ها و سبزیجات اگر طبع گرمشان کنترل شود و حساسیت زا نباشند و خاصیتشان، عوارض عمل را تشدید نکند، اصولا همگی مفید هستند. نکته مهم این است که باید میوه ها له و میکس شوند و به بافت نرم برسند. پختن میوه ها و سبزیجات بسیار مفید است و بهبودی پس از عمل را آسان می‌کند.

خوراکی های متداول بعد از عمل بینی

در این بخش، تعدادی از خوراکی های رایج و متداول که مصرفشان بعد از عمل بینی پیشنهاد می‌شود را آورده ایم و مختصری از شرایط درست مصرف آن را توضیح می دهیم.

خوردن برنج بعد از عمل بینی

خوردن برنج بعد از عمل مفید و آسان است اما برنج لزوما باید به صورت نرم و کته باشد و یا با خورشت ترکیب شود تا نیازی به جویدن نداشته باشد. مهم نرم بودن بافت آن است. اگر بتوانید آن را با حبوبات یا گوشت هم ترکیب کنید، بسیار مناسب است.

آناناس بعد از عمل جراحی

خوردن آناناس به بهبودی بعد از عمل بینی کمک می‌کند.
خوردن آناناس به بهبودی بعد از عمل بینی کمک می‌کند.

خوردن میوه یا کمپوت آناناس، به دلیل وجود ماده‌ای به نام بروملین بعد از عمل بینی بسیار مغذی و ضد التهاب است و اصولا توصیه می‌شود.

اما باید طبع گرم آن به تعادل برسد تا گرمی این مادۀ غذایی مشکل دیگری ایجاد نکند، یا حداقل همزمان با مواد دیگری با طبع گرم مصرف نشود. اصولا در کنار مصرف آناناس، مصرف همزمان آب کرفس نیز توصیه می‌شود تا به تعادل آن کمک کند.

خوردن ژله بعد از عمل بینی

خوردن ژله بعد از عمل بینی

ژله کالری و درصد قند کمی دارد و خوردن و هضم آن بسیار راحت است. ژله اصولا به تولید کلاژن در پوست کمک می‌کنند و حاوی آمینواسید، اسید اسپارتیک، کربوهیدرات و ویتامین B فراوان است. از این رو به سیستم ایمنی بدن، بازسازی سلولهای جدید و ترمیم زخم کمک می کند. بنابراین خوردن ژله برای بعد از عمل بینی بسیار توصیه می‌شود.

آب کرفس بعد از عمل بینی

کرفس هم مانند آناناس خواص ضد التهابی دارد و برای رفع و کاهش تورم و کبودی بعد از عمل بینی بسیار مفید است. نکتۀ مهم در مورد کرفس این است که شاید طعم آن به تنهایی زیاد خوشایند نباشد، بنابراین بهتر است با آب هویج یا آب آناناس ترکیب شود، یا به نحوی مصرف شود که طعم آن آزار دهنده نباشد.

خوردن موز بعد از عمل بینی

موز حاوی پتاسیم و منیزیم است و میوۀ شیرین، مقوی و بسیار نرمی است. مجموع این ویژگی ها باعث می‌شود که خوردن موز بعد از عمل بینی بسیار مفید و راحت باشد.

موضوعی که در مورد موز نیاز است به آن توجه شود، گرمی طبع موز است. با مصرف مواد غذایی مانند ماست یا سایر خوراکی های سرد، سعی کنید تعادل طبع بدن خود را حفظ کنید و گرمی موز را کاهش بدهید.

خوردن ماست بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی، تا می‌توانید ماست بخورید!
بعد از عمل بینی، تا می‌توانید ماست بخورید!

مصرف ماست برای بعد از عمل بینی بسیار توصیه می‌شود. چرا که بسیار مقوی است و خوردن آن مناسب شرایط بعد از جراحی بینی است. از سوی دیگر طبع ماست اصولا سرد است و می‌تواند در کنار سایر غذاهای بعد از عمل، طعم دهندۀ خوب و مفیدی باشد.

توجه داشته باشید که مصرف ماست و نعنا، یا ماست و موسیر زیاد مناسب نیست و بهتر است ماست را به تنهایی مصرف کنید.

خوردن بستنی بعد از عمل زیبایی بینی

ترکیبات بستی، لبنی و مفید است و علاوه بر راحت بودن خوردن آن، در کاهش خطر خونریزی و رفع گرگرفتگی بسیار اثرگذار است. فقط باید توجه داشته باشید به هیچ وجه بستنی بسیار سرد مصرف نکنید و اجازه دهید ابتدا به دمای متعادل برسد. اگر رژیم غذایی خاص و یا قند خون دارید بهتر است تغذیۀ شما زیر نظر متخصص باشد.

مختصری از پرهیزهای غذایی بعد از عمل بینی

به دلیل اهمیت بالای تغذیه بعد از عمل بینی، لازم است که کاملا با بایدها و نبایدهای غذایی آشنا باشیم. تغذیۀ مفید و مناسب، روند بهبودی را سرعت می‌بخشد و به رفع عوارضی مانند درد، خونریزی، کبودی، التهاب و… کمک می‌کند. از طرف دیگر، بی‌اطلاعی و بی‌ملاحظگی در تغذیه، ممکن است شرایط دورۀ نقاهت را برای شما دشوار کند و به فرم بینی شما بعد از عمل، آسیب بزند.

در این مقاله اطلاعات کافی را در مورد تغذیۀ مناسب بعد از عمل بینی، در اختیار شما قرار داده ایم تا دورۀ نقاهت سالم و بی دردسری را پشت سر بگذارید.

اگر برای کسب اطلاعات بیشتر نیاز به راهنمایی دارید، کارشناسان مجموعه زیباکس راهنمای شما خواهند بود و با توجه به شرایط شخصی شما، برنامۀ غذایی مناسبی به شما ارائه خواهند داد. برای دریافت راهنمایی و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوالات متداول

به طور کلی بهتر است چه چیزی در تغذیۀ بعد از عمل بینی قرار نگیرد؟

خوراکی هایی که طبع گرم یا حساسیت زا دارند، غذاهای سفت،  خوراکی های غیر مفید، نمک، فلفل، ادویه، کافئین، غذای سرخ شده و فسفود، نوشیدنی‌های الکلی و….

با کنترل طبع گرم غذا، رعایت مزاج شخصی و رژیم مناسب غذایی و نرمی و مفید بودن غذا؛ آب آناناس، آب کرفس، آب هویج، بستنی، فرنی، عدسی، آب قلم، سبزیجات پخته، آب زیاد، کته، لبنیات، مواد پروتئینی و… مواد غذایی مفید و مناسبی برای بعد از عمل بینی هستند.

طبع گرم مواد غذایی مستقیما بر رقیق شدن خون و واکنش های پوستی اثر می‌گذارد و ممکن است جراحت و زخم های بینی را دچار خون ریزی کند. و این مسئله بهبودی زخم ها و استحکام ساختمان بینی را به تاخیر می‌اندازد.

جستجو هوشمند جراح بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

مشاوره جراحی زیبایی بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره تلفنی فرم زیر را تکمیل نمایید.

نام شما
شماره تماس
توضیحات

تماس با مشاورین زیباکس