سیگار بعد از عمل بینی: برنامه زمانی + جایگزین‌های مناسب

16/04/1403

سیگار بعد از عمل بینی

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما بارها پیش آمده که متقاضیان عمل بینی وقتی متوجه شده اند قبل و بعد از عمل نباید سیگار بکشند، عطای جراحی بینی را به لقایش فروختند و عملشان را لغو کرده اند! بنابراین مهم است که بدانید نه تنها سیگار، که استعمال هرگونه دخانیات بعد از جراحی بینی مطلقا ممنوع است. اما خیلی از افراد این را نمی‌دانند و فکر می‌کنند راه فراری وجود دارد.

با توجه به اینکه تعداد سوالاتی که در این زمینه از ما پرسیده می‌شود بسیار زیاد است تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله به طور مفصل درمورد استعمال سیگار بعد از عمل بینی صحبت کنیم. در ادامه تمام نکات مربوط به این موضوع را بررسی می کنیم و توضیح می دهیم قبل و بعد از عمل بینی دقیقا تا چه زمانی نباید سیگار کشید! 

خوب است اضافه کنیم تیم پشتیبانی زیباکس تا دو سال پس از عمل در کنار شماست و به تمامی سوالاتتان در زمینه استعمال سیگار و سایر مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی پاسخ می دهد. برای استفاده از این شرایط بی نظیر و انجام عمل بینی با همراهی زیباکس کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

تا چه مدت بعد از عمل بینی نباید سیگار کشید؟

تا چه مدت بعد از عمل بینی نباید سیگار کشید
تا چه مدت بعد از عمل بینی نباید سیگار کشید

نیکوتین موجود در سیگار باعث افزایش فشار خون، غلظت خون و در نتیجه تورم بینی می شود. از طرفی دود سیگار هم می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی شود. به همین دلیل است که پزشکان معمولا توصیه می‌کنند تا 4 هفته بعد از عمل بینی سیگار نکشید. سیگار کشیدن علاوه بر اینکه روند بهبود شما را کند می‌کند، می‌تواند باعث بروز عوارض جبران ناپذیری مثل نکروز پوست و باقی ماندن جای زخم و بخیه بشود و نتیجه عمل شما را تحت تاثیر قرار دهد. 

به طور کلی هرچقدر مدت زمان بیشتری بعد از عمل بینی بدون مصرف دخانیات بگذرد بهتر است. 

اگر سوالی درمورد جراحی بینی دارید، صفحه عمل بینی شیراز مرجع کاملی است که شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالاتتان به آن مراجعه کنید. در این صفحه با بهترین جراحان بینی شیراز، هزینه دریافتی و نمونه کارهای آنها آشنا می شوید.

از چه مدت قبل از عمل بینی نباید سیگار کشید؟

اگر قصد عمل بینی دارید بهتر است از یک ماه قبل مصرف سیگار را متوقف کنید. می‌توان گفت مصرف سیگار و به طور کلی دخانیات به دلیل مضراتی که دارند مطلقا ممنوع است و شما باید حداقل از 2 هفته قبل مصرف این موارد را به طور کامل کنار بگذارید. افزایش فشار خون، بالا رفتن غلظت خون، تورم بینی، بروز عفونت، باقی ماندن جای زخم و… از جمله عوارض سیگار کشیدن قبل از عمل بینی هستند. اما باید بدانید که همین عوارض درصورت مصرف سیگار بعد از عمل چند برابر می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله مراقبت های قبل از عمل بینی را مطالعه کنید تا با سایر پرهیزهای پیش از عمل بینی آشنا شوید.

قبل و بعد از عمل بینی می‌توان قلیان کشید؟

قبل و بعد از عمل بینی می‌توان قلیان کشید؟​
قبل و بعد از عمل بینی می‌توان قلیان کشید؟​

قلیان یا سیگار فرقی نمی کند. هردوی این موارد جزو ممنوعه‌های بعد از عمل بینی هستند. البته شما می‌توانید برای اطلاع از تمام موارد ممنوع مقاله ممنوعیات بعد از عمل بینی را مطالعه کنید. ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که فکر می‌کنند آب درون قلیان به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند، بنابراین کشیدن قلیون بعد از عمل بینی مانعی ندارد. اگر اینطور است باید به شما بگویم که سخت در اشتباهید. 

قلیان باعث اختلال در سیستم گردش خون و در نتیجه روند بهبودی می‌شود. علاوه بر این مونوکسید کربن موجود در قلیان مخاط بینی را تحریک کرده و می‌تواند موجب ورم بینی بشود. بنابراین به طور کلی مصرف قلیان را باید از 2 هفته قبل تا 4 هفته بعد از عمل بینی متوقف کنید. برای اینکه اهمیت این موضوع را بیشتر درک کنید پیشنهاد می‌کنیم مقاله مراقبت های بعد از عمل بینی را مطالعه کنید.

مصرف دیگر دخانیات قبل و بعد عمل بینی

مصرف سیگار الکترونیکی قبل و بعد عمل بینی؛ مجموعه زیباکس
مصرف سیگار الکترونیکی قبل و بعد عمل بینی؛ مجموعه زیباکس

وقتی از سیگار صحبت می‌کنیم منظورمان هر نوع ماده دخانی است. باید اینطور در نظر بگیرید که مصرف همه انواع دخانیات از جمله سیگار الکترونیکی یا ویپ، ماریجوانا یا گل، قرص‌های نیکوتین دار و… قبل و بعد از عمل بینی ممنوع است. 

نیکوتین موجود در این مواد می‌تواند اثرات جبران نشدنی بر روی نتیجه عمل شما داشته باشد. نیکوتین انقباض عروق خونی را افزایش داده و جریان خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه روند بهبودی شما کندتر شده و احتمال بروز عفونت افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این دود و بوی این مواد می‌توانند تنفس را برای شما سخت کنند.

افراد سیگاری برای عمل بینی از چه جایگزینی می‌توانند استفاده کنند؟

مصرف دیگر دخانیات قبل و بعد عمل بینی
مصرف دیگر دخانیات قبل و بعد عمل بینی

یکی از مهم ترین دغدغه‌های افراد سیگاری هنگام عمل بینی این است که این افراد نمی‌توانند برای مدت زیادی سیگار نکشند. به همین دلیل معمولا به دنبال راه فرار یا جایگزین‌هایی برای سیگار هستند تا دوران نقاهت خود را راحت تر بگذرانند. اگر به دنبال جایگزینی برای سیگار بعد از عمل بینی هستید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

با پزشک خود قبل از عمل در مورد سیگار مشورت کنید

اجازه بدهید تاکید کنیم که منظور از سیگار به طور کلی دخانیات است و درواقع مصرف هرگونه دخانیات ممنوع است. بنابراین از سایر مواد دخانی نمی‌توانید به عنوان جایگزین سیگار استفاده کنید. حتما قبل از عمل برای انتخاب جایگزین سیگار با پزشک خود مشورت کنید تا جایگزین‌های مناسب دارویی به شما معرفی کنند.

سیگار الکترونیک بعد از عمل بینی

یکی از جایگزین‌های رایج که معمولا افراد سیگاری از آن استفاده می‌کنند، سیگار الکترونیک است. اما این گزینه برای افرادی که قصد عمل بینی دارند و یا بینی‌شان را عمل کرده‌اند اصلا مناسب نیست. چراکه سیگارهای الکترونیک هم حاوی نیکوتین بوده و همان تاثیر سیگار عادی را خواهند داشت. به جز این استفاده از قلیان، پیپ، آدامس‌های نیکوتین دار و هرگونه ماده دخانی حاوی نیکوتین و دودزا به طور کلی در دوران نقاهت ممنوع می‌باشد.

عوارض مصرف سیگار بر عمل بینی

عوارض مصرف سیگار بر عمل بینی
عوارض مصرف سیگار بر عمل بینی

همانطور که می‌دانید سیگار در حالت عادی هم برای سلامتی مضر است، اما اگر قصد عمل بینی دارید باید با جدیت بیشتری در مورد عوارض سیگار تحقیق کنید. در ادامه چند مورد از مهم ترین عوارض مصرف سیگار بعد از عمل بینی را بررسی می‌کنیم:

استعمال سیگار بر سرعت بهبودی پس از عمل بینی تاثیر دارد

مصرف سیگار باعث افزایش غلظت مونواکسید کربن در خون می‌شود. این ماده با هموگلوبین خون ترکیب شده و به این ترتیب در روند اکسیژن رسانی به سلول‌ها اختلال ایجاد می‌شود. در نبود اکسیژن سرعت حرکت سلول‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه روند بهبودی طولانی تر می‌شود.

از طرف دیگر نیکوتین موجود در سیگار به همراه مونواکسید کربن باعث کوچک شدن عروق خونی شده و جریان خون را کاهش می‌دهند. این امر هم سرعت بهبودی را کاهش می‌دهد.

با مصرف سیگار بعد از عمل، پوست بینی ممکن است آسیب ببیند

نکروز پوست با مصرف سیگار بعد از عمل بینی
نکروز پوست با مصرف سیگار بعد از عمل بینی

کوچک شدن رگ‌های خونی در اثر ورود نیکوتین به خون باعث می‌شود که خون نتواند جریان آزادانه داشته باشد و به این ترتیب اکسیژن به موقع به بافت‌ها نمی‌رسد و ترمیم انجام نمی‌شود. بنابراین مصرف سیگار بعد از عمل می‌تواند منجر به مرگ بافت‌ها شود. اگر سلول‌های آسیب دیده به درستی اکسیژن دریافت نکنند ممکن است پوست صورت و بینی شما دچار نکروز شود.

مصرف سیگار بعد از عمل بینی باعث ماندگاری جای زخم و بخیه‌ می‌شود

تاثیر سیگار بر جای زخم و بخیه‌های بعد از عمل بینی, مجموعه زیباکس
تاثیر سیگار بر جای زخم و بخیه‌های بعد از عمل بینی, مجموعه زیباکس

هانطور که پیش از این گفتیم استعمال سیگار و دخانیات باعث تاخیر در روند ترمیم می‌شود. این تاخیر می‌تواند منجر به بروز اسکار شده و باعث شود جای زخم و بخیه‌های شما باقی بمانند. از طرفی دود سیگار سرعت حرکت سلول‌ها را کاهش داده و باعث می‌شود در اطراف زخم باقی بمانند. در نتیجه زخم شما بزرگ تر شده و بدون ترمیم باقی می‌ماند.

سیگار بعد از عمل بینی، موجب انسداد راه هوایی در ریه شما می‌شود

تاثیر سیگار بعد از عمل بینی؛ مجموعه زیباکس
تاثیر سیگار بعد از عمل بینی؛ مجموعه زیباکس

علاوه بر دود سیگار که می‌تواند برای شما مشکل تنفسی ایجاد کند، نیکوتین با تاثیر بر عروق خونی می‌تواند ریه شما را دچار مشکل کند. کوچک شدن رگ‌های خونی باعث می‌شود اکسیژن به درستی به بافت‌ها نرسد و مشکلات تنفسی طولانی مدت برای شما به وجود می‌آورد. علاوه بر این ممکن است موجب ایجاد عفونت ریه نیز بشود.

عوارض قلبی و عروقی سیگار و تاثیر آن بر نتیجه عمل بینی

نیکوتین موجود در سیگار باعث افزایش فشار خون و در نتیجه بالا رفتن احتمال خونریزی در حین عمل و بعد از عمل می‌شود. از طرفی همین افزایش فشار خون می‌‌تواند باعث بروز حمله قلبی شده و در برخی موارد ممکن است بر بیهوشی هم تاثیر بگذارد.

افزایش خطر عفونت با استعمال دخانیات بعد از عمل بینی

نیکوتین موجود در سیگار علاوه بر همه تاثیراتی که بر عروق خونی و فشار خون می‌گذارد، بر سلول‌های نوتروفیل خون هم که یکی از عوامل مهم در روند بهبودی و جلوگیری از عفونت هستند، تاثیر دارند. بنابراین یکی دیگر از عوارض مصرف سیگار بعد از عمل بینی این است که خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

همه چیز درباره مصرف سیگار و عمل بینی

در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که چرا نباید بعد از عمل بینی سیگار کشید و عوارض آن را به طور کامل بررسی کردیم. علاوه بر این توضیح دادیم که تا چه مدت بعد از عمل باید از مصرف دخانیات پرهیز کنید. 

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات کامل تر از طریق دکمه زیر با کارشناسان زیباکس تماس بگیرید و مشاوره تخصصی دریافت کنید و یا سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. مشاوره تخصصی زیباکس به شما کمک می کند بهترین و مناسبترین جراح را برای خود انتخاب کنید و چالش عمل بینی را به راحتی پشت سر بگذارید.

سوالات متداول

1. تا چه مدت بعد از عمل بینی نمی‌توانیم سیگار بکشیم؟

حداقل تا یک ماه بعد از عمل بینی به هیچ عنوان نباید سیگار کشید.

خیر، مصرف قلیان هم مانند سیگار بعد از عمل بینی ممنوع است.

خیر، به طور کلی مصرف هرگونه ماده نیکوتین دار قبل و بعد از عمل بینی ممنوع است.

جستجو هوشمند جراح بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

مشاوره جراحی زیبایی بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره تلفنی فرم زیر را تکمیل نمایید.

نام شما
شماره تماس
توضیحات

تماس با مشاورین زیباکس