بارداری و شیردهی قبل و بعد از عمل بینی (زمان‌بندی + خطرات)

11/05/1403

بارداری و شیردهی قبل و بعد از عمل بینی

بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی خانم‌هاست که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. پس اگر باردارید یا قصد باردار شدن دارید و می‌خواهید بینی‌تان را جراحی کنید، بهتر است قبل از اقدام برای عمل بینی، از یک سری نکات حیاتی آگاه باشید. 

با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مقاله زمانبندی مناسب برای بارداری و شیردهی قبل و بعد از عمل بینی را بررسی کرده ایم و توصیه‌ها و راهکارهای مراقبتی را برای شما شرح داده ایم. بنابراین برای اینکه بدانید چه زمانی می‌توانید برای جراحی بینی اقدام کنید و از فاصله مناسب بین بارداری یا زایمان با عمل بینی مطلع شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 

اگر هنوز برای عمل بینی اقدام نکرده‌اید کافی است روی دکمه زیر کلیک کنید تا از کارشناسان زیباکس مشاوره تخصصی دریافت کنید. آنها علاوه بر اینکه درباره بارداری و عمل بینی به تمامی سوالات شما پاسخ می دهند، در انتخاب بهترین و مناسبترین جراح متناسب با فرم بینی‌تان هم شما را راهنمایی می کنند.

بارداری قبل از عمل بینی

بارداری قبل از عمل بینی
بارداری قبل از عمل بینی

به طور کلی از زمان بارداری شما تا اقدام برای جراحی بینی باید حداقل یک سال فاصله باشد. چرا که هنگام بارداری به دلیل خطرات احتمالی جراحی و بیهوشی برای جنین، امکان عمل بینی وجود ندارد. پس از آن هم باید کمی به بدن خود فرصت دهید تا بعد از زایمان، به شرایط طبیعی خود برگردد و به بهبودی کامل برسد. از طرف دیگر باید چالش های انجام جراحی بینی و نگهداری از کودک نوزاد را هم مد نظر داشته باشید. 

درواقع درصورتی که قبل از عمل بینی باردار شدید باید حداقل یک سال صبر کنید و بعد برای انجام عمل بینی اقدام کنید. در ادامه زمانبندی مناسب عمل بینی و چالش های گفته شده را بررسی می کنیم و توضیح می دهیم که برای عمل بینی باید چقدر از زایمان شما گذشته باشد؟1

برای عمل بینی چقدر باید از زایمان گذشته باشد؟

زمانبندی بارداری قبل از عمل بینی
زمانبندی بارداری قبل از عمل بینی

اگر به تازگی زایمان کرده‌اید و قصد عمل بینی دارید، بهتر است حداقل دو ماه صبر کنید و بعد برای جراحی بینی اقدام کنید. البته برخی از پزشکان معتقدند که برای عمل بینی بعد از زایمان باید حتما شش ماه صبر کنید. بنابراین باید گفت زمان مناسب برای عمل بینی بعد از زایمان را پزشک تشخیص می‌دهد.

درواقع با توجه به اینکه زمان بهبودی کامل برای افراد مختلف متفاوت است، می‌توان گفت شما باید تا زمان بهبود کامل زخم‌ها صبر کنید. در هرحال بدن بعد از یک دوره طولانی بارداری و پشت سر گذاشتن پروسه زایمان نیاز به بازیابی انرژی دارد تا به وضعیت طبیعی خود برگردد. شما باید با در نظر گرفتن این موضوع برای جراحی بینی اقدام کنید. 

از طرفی خانم‌ها معمولا در دوران بارداری به دلیل تغییر هورمون‌ها دچار تورم می‌شوند. بنابراین بهتر است تا زمانی که هنوز بینی‌تان متورم است برای عمل بینی اقدام نکنید. تا زمانی صبر کنید که بینی به حالت طبیعی خود برگردد و فرم واقعی آن قابل تشخیص باشد. به این ترتیب پزشک شما هم بهتر می تواند تصمیم بگیرد که چه تغییراتی را لازم است حین جراحی روی بینی شما اعمال کند. از طرف دیگر تغییرات هورمونی در بارداری، روحیه افراد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است شما را دچار سردرگمی کند. درواقع ممکن است شما به دلیل تغییرات هورمونی و روحیه ضعیف خود بعد از زایمان نتوانید به درستی تصمیم بگیرید؛ بنابراین بهتر است تا زمانی که به حالت طبیعی برگردید صبر کنید. 

پس از گذشت زمان مناسب و اقدام برای عمل بینی، باید دقت کنید که به پزشکی مراجعه کنید که تخصص و مهارت کافی را داشته باشد. اگر ساکن شیراز هستید و یا امکان سفر به این شهر را دارید پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام برای جراحی به صفحه عمل بینی در شیراز مراجعه کنید تا بهترین جراحان بینی شیراز را بشناسید و بتوانید از بین آن‌ها مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

زایمان طبیعی قبل از عمل بینی

چقدر بعد از زایمان طبیعی می توان عمل بینی انجام داد؟

با توجه به مواردی که توضیح دادیم زمان تقریبی اقدام برای عمل بینی بعد از زایمان برای هر فرد متفاوت است. اما به طور میانگین می توانیم بگوییم 2 ماه بعد از زایمان طبیعی می توانید برای جراحی بینی اقدام کنید. به طور کلی زایمان طبیعی دوره نقاهت کوتاه تری نسبت به سزارین دارد. علاوه بر این از آنجایی که در این نوع زایمان از داروی بیهوشی استفاده نمی‌شود خبری از احتمال بروز عوارض بعد از بیهوشی نیست. به همین دلیل شما در مدت کوتاه تری بعد از زایمان طبیعی می‌توانید برای عمل بینی اقدام کنید.

زایمان سزارین قبل از عمل بینی

چقدر بعد از سزارین می توان عمل بینی انجام داد؟

کسانی که سزارین انجام داده‌اند معمولا باید دوران نقاهت طولانی تری را سپری کنند. اگر سزارین انجام داده باشید حتما می‌دانید که تا مدتی بعد از عمل درد خواهید داشت و پروسه جذب شدن بخیه‌ها و ترمیم جای زخم هم زمان لازم دارد. از طرفی برای عمل سزارین شما باید بیهوش شوید بنابراین ممکن است عوارض بیهوشی را هم تجربه کنید. پزشکان معمولا توصیه می‌کنند سه ماه بعد از سزارین برای عمل بینی اقدام کنید تا هم به بهبودی کامل رسیده باشید و هم بینی‌تان به فرم طبیعی خود برگشته باشد.   

آیا در هنگام شیردهی می‌توان عمل بینی انجام داد؟

شیردهی و عمل بینی
شیردهی و عمل بینی

جراحی بینی در دوران شیردهی مانعی ندارد، البته به شرطی که فاصله زمانی مناسب بعد از زایمان را گذرانده باشید. نکته مهم این است که اگر در دوران شیردهی عمل بینی انجام دادید تا 12 ساعت بعد از عمل به هیچ عنوان نباید به نوزادتان شیر دهید. چراکه عوارض داروی بیهوشی هنوز از بدن شما خارج نشده و از طریق شیر به نوزادتان منتقل می‌شود.

از طرف دیگر ممکن است در هنگام شیر دادن به نوزاد، دست کودکتان به بینی شما برخورد کند و بینی را دچار آسیب کند. بنابراین درصورت عمل بینی در دوران شیردهی بهتر است حداقل دو تا سه هفته بعد از عمل، شیردهی را متوقف کرده و از شیرهای جایگزین برای تغذیه نوزادتان استفاده کنید.

بچه‌داری و عمل بینی

بچه داری و عمل بینی
بچه داری و عمل بینی

یکی از مهم ترین دغدغه‌ها و چالش‌های خانم‌هایی که بچه کوچک دارند و می‌خواهند بینی خود را عمل کنند، چالش‌های بچه داری بعد از عمل بینی است. واقعیت این است که  عمل بینی با وجود کودک کم سن در خانه، واقعا سخت است، اما اگر یک سری نکات را از قبل بدانید و رعایت کنید این دوران برای شما راحت‌تر می‌گذرد. در ادامه برای خانم‌هایی که قصد عمل بینی دارند و فرزند کوچک دارند، چند توصیه داریم:

  • قبل از هر چیز باید حسابی مراقب باشید تا فرزندتان خواسته یا ناخواسته به بینی شما ضربه نزند.
  • اگر نوزاد شیرخوار دارید همانطور که قبل از این هم اشاره کردیم بهتر است تا مدتی از شیر خشک استفاده کنید.
  • بهتر است از نزدیکانتان بخواهید چند روزی مراقب فرزندتان باشند؛ چراکه شما در دوران نقاهت و در شرایطی که نفس کشیدن هم برایتان سخت است نمی‌توانید همزمان مراقب کودکان هم باشید.
  • ممکن است فرزند شما بعد از دیدن چهره متورم و کبود شما بترسد، بنابراین یا از قبل او را برای دیدن چنین صحنه‌ای آماده کنید و یا شرایطی را فراهم کنید تا شما را در آن وضعیت نبیند.
  • دقت کنید شما تا چند ماه بعد از عمل بینی نباید اجسام سنگین را بلند کنید. بنابراین اگر کودک شما بیش از سه کیلو وزن دارد، تحت هیچ شرایطی در ماه‌های اول بعد از عمل بینی نمی‌توانید او را بغل کنید.
  • در هنگام شیر دادن به بچه سعی کنید فرزندتان را طوری بغل کنید که وزن او فشاری به شما وارد نکند.
  • به هیچ وجه هنگام خواب فرزندتان را کنار خود قرار ندهید؛ چراکه ممکن است در خواب تکان بخورد و با بینی شما برخورد کند یا دستش به صورت شما بخورد.
  • می‌توانید قبل از عمل بینی از چسب بینی استفاده کنید تا فرزندتان را برای مواجه با بینی چسب شده شما بعد از عمل آماده شود. همچنین می‌توانید با او تمرین کنید که به بینی‌تان دست نزند.

عمل بینی در بارداری

عمل بینی در بارداری؛ مجموعه زیباکس
عمل بینی در بارداری؛ مجموعه زیباکس

عمل بینی در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. جراحی بینی یک عمل تهاجمی است و نیاز به بیهوشی دارد اما داروی بیهوشی برای سلامت جنین مضر است. علاوه بر این داروهایی که برای تسکین درد و عفونت تجویز می‌شوند هم می‌توانند سلامت جنین را تحت تاثیر قرار دهند. 

به همین دلیل پزشکان قبل از شروع جراحی برای خانم‌های متاهل تست بارداری تجویز می‌کنند و درصورت حاملگی قبل از عمل بینی، جراحی تا بعد از زایمان به تعویق می‌افتد. برای اطلاع از لیست آزمایشات قبل از عمل بینی پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

نمی ‌دانستم باردارم، جراحی بینی کردم!

عمل بینی بدون اطلاع از بارداری؛ مجموعه زیباکس
عمل بینی بدون اطلاع از بارداری؛ مجموعه زیباکس

از آنجایی که تست بارداری از آزمایشات ضروری قبل از عمل بینی است معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد فردی از بارداری خود بی خبر باشد و جراحی بینی انجام دهد. اما اگر این اتفاق افتاد و شما در زمان بارداری بینی خود را عمل کردید باید بدانید که داروی بیهوشی ممکن است سلامت جنین شما را به خطر انداخته باشد. پس حتما با پزشک زنان در این مورد مشورت کنید.

علاوه بر این بارداری می‌تواند نتیجه جراحی بینی را تحت تاثیر قرار دهد. درواقع تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث تورم بینی شما شده و ممکن است این تورم به صورت دائمی باقی بماند.

بارداری بعد از عمل بینی

بارداری بعد از عمل بینی؛ مجموعه زیباکس
بارداری بعد از عمل بینی؛ مجموعه زیباکس

برای بارداری بعد از عمل بینی اگر فاصله زمانی مناسب رعایت شده باشد، خطری وجود ندارد. اگر قصد حاملگی بعد از عمل بینی را دارید بهتر است 6 ماه تا یک سال بعد از جراحی بینی برای باردار شدن اقدام کنید. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث تورم کل بدن و صورت می‌شوند. حدودا یک سال طول می‌کشد تا این تورم از بین برود؛ اگر بارداری شما بلافاصله بعد از عمل بینی اتفاق بیفتد، تورم ناشی از عمل هم به آن اضافه می‌شود و در نهایت ممکن است این تورم ماندگار شده و نتیجه جراحی بینی شما را به کلی خراب کند. از طرفی تورم بینی در دوران بارداری می‌تواند گرفتگی بینی را به دنبال داشته باشد و بعد از جراحی بینی، تنفس شما را دشوار کند.

البته شما باید بدانید که برای برقراری رابطه جنسی بعد از عمل بینی هم باید حداقل دو هفته صبر کنید. رابطه جنسی پرتحرک بعد از جراحی بینی می تواند برای شما بسیار خطرناک باشد. برای دریافت اطلاعات کامل درمورد زمانبندی رابطه جنسی بعد از عمل بینی مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

تاثیر هورمون‌ها بر ورم بینی بعد از عمل

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث تورم کل بدن و به ویژه صورت و بینی می‌شوند. اگر شما فاصله زمانی مناسب را رعایت نکنید و زودتر از 6 ماه تا یک سال بعد از عمل بینی، باردار شوید، تورمی که در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود ممکن است ماندگار شود و فرم بینی شما به طور کلی به هم بریزد. توصیه می کنیم برای اطلاع از فاصله زمانی دقیق بارداری بعد از عمل بینی، با پزشکتان مشورت کنید.

زایمان طبیعی بعد از عمل بینی

باید بدانید که بعد از عمل بینی هیچ منعی برای زایمان طبیعی وجود ندارد، به شرطی که یک سال از عمل بینی‌تان گذشته باشد. درواقع باید گفت برای زایمان طبیعی هیچ فرقی بین مادران عادی و مادرانی که بینی خود را عمل کرده‌اند وجود ندارد. در هر حال شما حداقل یک سال بعد از عمل بینی می‌توانید زایمان طبیعی داشته باشید.

زایمان سزارین بعد از عمل بینی

سزارین بعد از عمل بینی هم مانند  زایمان طبیعی درصورتی که یک سال از عمل بینی گذشته باشد، بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود. تنها مشکلی که بعد از زایمان ممکن است برای بینی عمل شده به وجود بیاید تورم بینی است که اگر زمان مناسبی از عمل بینی گذشته باشد این تورم به مرور زمان از بین می‌رود.

زمان مناسب بارداری بعد از عمل بینی

زمان مناسب بارداری بعد از عمل بینی
زمان مناسب بارداری بعد از عمل بینی

پیش از این گفتیم که عمل بینی نباید در زمان بارداری انجام شود. بنابراین اگر قصد بچه دار شدن دارید یا باید قبل از عمل بینی این کار را انجام دهید و یا بعد از عمل. در هر دو مورد هم باید فاصله زمانی مناسب را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. البته از آنجایی که بچه داری در دوران نقاهت بعد از عمل بینی سخت است، بهتر است بچه دار شدن را به بعد از عمل و بهبودی کامل موکول کنید.

درواقع باید گفت زمان مناسب برای بارداری بعد از عمل بینی، حداقل شش ماه تا یک سال بعد از جراحی بینی است. در این مدت شما بهبودی کامل پیدا می‌کنید و بینی‌تان به فرم درست خود رسیده و این فرم تثبیت شده است. بنابراین بعد از شش ماه اگر شما باردار شوید فرم بینی شما تغییر نخواهد کرد و فقط تحت تاثیر هورمون‌ها متورم می‌شود که این تورم بعد از زایمان از بین می‌رود.

از طرف دیگر باید دقت کنید که برای برقراری رابطه جنسی هم باید حداقل تا دو هفته بعد از عمل صبر کنید و بعد از آن هم با احتیاط رابطه جنسی برقرار کنید.

دانستنی ها درباره بارداری و عمل بینی

در این مقاله از زیباکس درباره بارداری و تاثیر آن بر جراحی بینی صحبت کردیم. با توجه به مطالب ذکر شده اگر قصد دارید بچه دار شوید بهتر است قبل از عمل بینی و یا بعد از آن (البته با رعایت زمانبندی مناسب که در طول مقاله گفته شده) برای بچه دار شدن اقدام کنید. 

در هر حال باید قبل از هر اقدامی با پزشک یا افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. پیشنهاد ما این است که از طریق زیباکس برای عمل بینی اقدام کنید تا کارشناسان متخصص ما شما را به طور کامل راهنمایی کنند و بعد از آنالیز فرم بینی‌تان بهترین جراح بینی را به شما معرفی کنند. برای این کار کافی است روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوالات متداول

1. یک ماه بعد از عمل بینی باردار شدم، چیکار کنم؟

در چنین شرایطی با پزشک جراح خود مشورت کنید تا مراقبت‌های لازم را به شما توصیه کنند تا کمترین میزان تغییرات در فرم بینی شما ایجاد شود.

بهتر است برای باردار شدن 6 ماه تا یک سال بعد از عمل بینی صبر کنید.

در مجموع تنها چیزی که مهم است این است که در هنگام جراحی بینی باردار نباشید. اما از آنجایی که نگهداری از بچه‌ها در دوران نقاهت بعد از عمل بینی دشوار است پیشنهاد می‌کنیم باردار شدن را به بعد از عمل بینی موکول کنید.

جستجو هوشمند جراح بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

مشاوره جراحی زیبایی بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره تلفنی فرم زیر را تکمیل نمایید.

نام شما
شماره تماس
توضیحات

تماس با مشاورین زیباکس