شکستگی بینی: انواع شکستگی + علائم + جا انداختن یا عمل؟

19/06/1403

جراحی نیمه فانتزی بینی با زیباکس

گاهی یک ضربه ناگهانی و شدید کافی است تا ساختار ظریف بینی دچار آسیب و شکستگی شود. اگر به بینی شما آسیبی وارد شده و نشانه هایی مانند درد، کبودی و تورم، خون دماغ شدن و … را تجربه می کنید، این احتمال وجود دارد که دچار شکستگی بینی شده باشید! در این مطلب علائم شکستگی بینی را کاملا توضیح می‌دهیم و بهترین روش درمان را به شما معرفی می‌کنیم. 

همچنین اگر بعد از آسیب دیدن، بینی شما دفرمه، کج یا نامتقارن شده است، نگران نباشید! زیرا شما می‌توانید جراحی شکستگی بینی را همزمان با عمل زیبایی بینی انجام دهید و به قول معروف با یک تیر دو نشان بزنید! در این صورت توصیه می‌کنیم برای تجربه عمل بینی امن، موفق و با نتیجه دلخواه توسط برترین و معتبرترین جراحان، از خدمات بی‌نظیر مجموعه زیباکس استفاده کنید. 

مجموعه تخصصی زیباکس به صورت حرفه ای در زمینه عمل بینی فعالیت می‌کند و  در این زمینه خدمات فوق العاده‌ای از جمله مشاوره تخصصی انتخاب بهترین و مناسبترین جراح، نوبت گیری فوری و VIP، عمل بینی اقساطی، پشتیبانی تا دو سال بعد از عمل و … ارائه می‌دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما روی دکمه زیر کلیک کنید.

4 اقدام فوری و ضروری هنگام شکستگی بینی!

اقدامات ضروری بینی شکسته؛ مجموعه زیباکس
اقدامات ضروری بینی شکسته؛ مجموعه زیباکس

اگر بینی‌تان همین حالا ضربه دیده است و هنوز به پزشک مراجعه نکرده‌اید، این 4 نکته حیاتی و حساس را حتماً رعایت کنید:

  1. سریع اقدام کنید: وقتی بینی‌تان شکست، از دهان نفس بکشید و به جلو خم شوید تا خون کمتری وارد گلو شود. سعی نکنید خودتان بینی‌تان را صاف کنید؛ هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
  2. از یخ استفاده کنید: بلافاصله بعد از آسیب‌دیدگی و سپس حداقل چهار بار در روز طی 24 تا 48 ساعت اول، کمپرس سرد را روی پوست اطراف بینیتان بگذارید. تا تورم کاهش یابد. هر بار 10 تا 15 دقیقه کمپرس را نگه دارید. برای تهیه کمپرس سرد، یخ را در یک پارچه بپیچید تا از یخ‌زدگی پوست جلوگیری کنید. بعلاوه، سعی نکنید فشار زیادی وارد کنید! زیرا وارد کردن فشار ممکن است باعث درد بیشتر یا آسیب به بینی شود.
  3. درد را تسکین دهید: برای تسکین درد قبل از مراجعه به پزشک از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم استفاده کنید.
  4. سرتان را بالا نگه دارید: تا زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، سرتان را بالا نگه دارید تا تورم بیشتر نشود.

توجه: این مراحل تنها برای کاهش علائم اولیه هستند. اگر فکر می‌کنید بینی‌تان شکسته است، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.

آیا بینی من شکسته است؟ علائم شکستگی بینی!

نمونه دماغ عملی با مشاوره تیم زیباکس
نمونه دماغ عملی با مشاوره تیم زیباکس

بینی شکسته چه علائمی دارد؟ ممکن است ضربه‌ای به بینی‌تان خورده باشد و ندانید که  آیا دچار شکستگی بینی شده‌اید یا نه؛ در این صورت برای کسب اطمینان علائم زیر را بررسی و درصورت مشاهده هر کدام از آنها فوراً به یک متخصص مراجعه کنید. 

  1. درد شدید و حساسیت به لمس در ناحیه بینی: این درد اغلب با فشار بر روی بینی تشدید می‌شود.
  2. مشکل در تنفس از طریق بینی: اگر بعد از کاهش ورم هنوز تنگی نفس دارید، ممکن است نشانه‌ای از شکستگی بینی باشد.
  3. تورم و کبودی اطراف بینی: اگر ورم شدید دارید یا بعد از 3 روز هنوز ورمتان از بین نرفته است، احتمالاً دچار شکستگی بینی شده‌اید.
  4. خون‌دماغ‌های مکرر: خون‌دماغ شدن پس از ضربه به بینی طبیعی است؛ اما خونریزی شدید و طولانی‌مدت ممکن است نشانه شکستگی بینی باشد.
  5. تغییر شکل بینی: اگر بینی شما کج یا فرورفته به نظر می‌رسد، احتمالاً دچار شکستگی شده‌اید.
  6. تب: بالا بودن دمای بدن یا تب و لرز بعد از ضربه نشانه شکستگی بینی است.
  7. شنیدن صدای ترک‌خوردن یا خردشدن هنگام لمس بینی: این صدا نشان‌دهنده شکستگی استخوان‌های بینی است. (هشدار: زیاد بینی را لمس نکنید!)

انواع شکستگی بینی و علائم آنها

جراحی بینی فانتزی با زیباکس
جراحی بینی فانتزی با زیباکس

انواع شکستگی دماغ شامل دو نوع هستند: «شکستگی بینی بدون جابه‌جایی» و «شکستگی بینی همراه با جابه‌جایی». نوع اول معمولاً نیازی به جراحی ندارد؛ اما بینی شکسته همراه با جابه‌جایی معمولاً نیاز به جاانداختن یا جراحی دارد. در ادامه علائم هر کدام را توضیح می دهیم تا نوع شکستگی بینی خودتان را بهتر تشخیص دهید:

1. شکستگی بینی همراه با جابه‌جایی (Displaced Nasal Fracture)

در این نوع شکستگی، استخوان بینی به دو یا چند قسمت تقسیم شده و از جای خود خارج می‌شود. این نوع شکستگی معمولاً نیاز به عمل بینی باز یا بسته دارد.

علائم شکستگی بینی همراه با جابه‌جایی

  • درد و تورم در بینی
  • خونریزی بینی
  • تغییر شکل بینی (کج‌شدن یا فرورفتگی)
  • مشکل در تنفس از طریق بینی

2. شکستگی بینی بدون جابه‌جایی (Nondisplaced Nasal Fracture)

در این نوع شکستگی، استخوان بینی ترک می‌خورد؛ اما جابه‌جا نمی‌شود. این نوع شکستگی خفیف بینی معمولاً نیاز به درمان جراحی ندارد و با مصرف دارو و پرهیز از فعالیت سنگین بهبود می‌یابد.

علائم شکستگی بینی بدون جا‌به‌جایی

  • درد و تورم در بینی
  • خونریزی بینی
  • حساسیت به لمس در ناحیه بینی

توجه داشته باشید که اطلاعات ارائه شده در این متن صرفاً جهت آگاهی عمومی است و جایگزین تشخیص پزشک نیست. برای تشخیص و درمان دقیق، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

جراحی بینی شکسته برای بینی عملی!

اگر پس از جراحی زیبایی بینی دچار شکستگی شده‌اید، وضعیت شما پیچیده‌تر از یک شکستگی عادی است. بینی عمل‌شده ساختار حساس‎تری دارد و به همین دلیل، در صورت شکستگی، ممکن است فرم یا تقارن آن به هم بخورد. به همین خاطر، تنها جااندازی استخوان‌ها کافی نیست و حتماً نیاز به عمل ترمیمی وجود دارد. اگر در چنین شرایطی هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله عمل بینی ترمیمی را بخوانید.

در این شرایط، عمل بینی ترمیمی نه تنها شکستگی را به‌درستی اصلاح می‌کند، بلکه فرم زیبای بینی و هماهنگی آن با چهره را نیز حفظ می‌کند. البته توجه کنید که عمل ترمیمی نیازمند تجربه و مهات بالاتری نسبت به عمل‌های عادی است و حتماً باید توسط یک جراح خبره انجام شود؛ چرا که بینی عمل شده به دلیل اینکه قبلاً یک بار زیر تیغ جراحی رفته است، حساسیت بیشتری دارد.

 در نتیجه، جراحی که این کار را انجام می‌دهد باید تجربه و توانایی بالایی داشته باشد تا بتواند با دقت لازم استخوان‌ها و غضروف‌ها را اصلاح کرده و بینی را به شکل طبیعی و دلخواه شما بازگرداند. برای معرفی بهترین جراحانی که در عمل بینی ترمیمی تخصص دارند، لطفاً از طریق دکمه زیر با کارشناسان ما صحبت کنید.

 

جا انداختن یا عمل برای بینی شکسته؟

نمونه جراحی راینوپلاستی با مشاوره زیباکس
نمونه جراحی راینوپلاستی با مشاوره زیباکس

به‌طورکلی جا انداختن، برای شکستگی‌های ساده و جابه‌جایی خفیف استخوان‌ها، انتخاب اول است؛ اما برای شکستگی‌های پیچیده، جابه‌جایی‌های شدید استخوان‌ها و به اصلاح کجی تیغه بینی، جراحی روش بسیار بهتری است. در ادامه مزایا و معایب هر کدام از این دو روش را مقایسه می کنیم.

جراحی بینی شکسته

 جراحی شکستگی بینی روشی است که در آن پزشک با ایجاد برش‌های کوچک در داخل یا خارج بینی، استخوان‌ها و غضروف‌های جابه‌جا شده را به موقعیت صحیح خود برمی‌گرداند. در این روش، بسته به نوع و شدت شکستگی، ممکن است عمل بینی بسته یا عمل باز انجام شود. در صورتی که شکستگی بینی شدیدتر باشد یا نیاز به تغییرات بیشتری در ساختار بینی وجود داشته باشد، عمل باز می تواند انتخاب مناسبتری باشد.

عمل بینی بسته روشی است که در آن جراح برش هایی را در داخل بینی ایجاد می کند و از بیرون هیچ برشی دیده نمی شود؛ به طور کلی عمل بینی بسته دوره نقاهت کوتاه‌تر و راحت‌تری دارد. اما در عمل بینی باز، جراح برش کوچکی روی پوست بینی می‌زند تا بتواند به راحتی به ساختار داخلی بینی دسترسی پیدا کند و تغییرات دقیق‌تری انجام دهد. 

جراحی استخوان بینی برای چه افرادی مناسب است؟

در مواردی که شکستگی بینی پیچیده باشد و جابه‌جایی‌ استخوان شدید باشد، حتماً جراحی لازم است. در ادامه کاندیدای مناسب جراحی برای بینی شکسته را توضیح می دهیم.

  • افرادی که شکستگی بینی آن‌ها پیچیده است و جابه‌جایی‌های شدید دارند.
  • کسانی که به علت ضربه‌های شدید، تغییرات قابل توجهی را در شکل بینی خود می‌بینند.
  • بیمارانی که دچار انسداد تنفسی یا مشکلات تنفسی ناشی از شکستگی بینی شده‌اند.
  • افرادی که در ناحیه بینی خود درد و تورم طولانی‌مدت دارند و با مصرف دارو بهبود نیافته‌اند.
  • کسانی که ظاهر بینی‌شان بعد از ضربه نامتقارن و غیرطبیعی شده است.

مزایای جراحی برای دماغ شکسته

  • درصورتی‌که به ظاهرتان اهمیت می‌دهید، جراحی بینی تأثیر بسیار بهتری بر روی ظاهر شما خواهد داشت.
  • برای شکستگی‌های پیچیده و جابه‌جایی‌های شدید استخوان‌ها، روش بسیار دقیق‌تری است.
  • در صورت انتخاب جراح ماهر، احتمال عود مجدد شکستگی به صفر می‌رسد.
  • امکان تصحیح انحراف بینی نیز به طور هم‌زمان وجود دارد. (در مواردی که شکستگی بینی باعث انحراف شده باشد.)

معایب جراحی بینی شکسته

  • هزینه بیشتری نسبت به جا اندازی دارد. 
  • دوره نقاهت طولانی‌تری دارد. 

جااندازی بینی شکسته: درمان شکستگی بینی بدون جراحی!

عمل جراحی بینی با زیباکس
عمل جراحی بینی با زیباکس

در شکستگی‌های ساده و جابه‌جایی کم، جااندازی معمولاً کافی است. جااندازی بینی روشی است که در آن پزشک با استفاده از ابزار مخصوص، استخوان را به‌جای قبلی برمی‌گرداند. البته برای جا انداختن بینی ممکن است مجبور شوید به خانه بروید و ابتدا منتظر بمانید تا تورم فروکش کند. اما این روش باید در عرض حداکثر 3 هفته پس از شکستن بینی انجام شود.

این روش معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیازی به جراحی ندارد. جااندازی استخوان بینی ممکن است دماغ شما را دقیقاً به همان شکل قبلی درنیاورد؛ اما شکستگی را رفع می‌کند.

جا انداختن بینی شکسته برای چه افرادی مناسب است؟

  • افرادی که شکستگی خفیف یا جابه‌جایی جزئی در استخوان‌های بینی دارند.
  • کودکان
  • افرادی که وضعیت سلامت خوبی ندارند.

مزایای جا اندازی بینی شکسته

  • روشی کم تهاجم است. (بدون نیاز به تیغ جراحی)
  • دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد.
  • هزینه کمتری نسبت به جراحی دارد.
  • درصورتی‌که شکستگی ساده و جابه‌جایی استخوان‌ها کم باشد، نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.

معایب جا انداختن بینی شکسته

  • درصورتی‌که شکستگی یا جابه‌جایی استخوان شدید باشد، جااندازی کافی نیست.
  • احتمال عود مجدد شکستگی وجود دارد!
  • ممکن است بعد از جااندازی بینی شما همچنان در ظاهر کمی کج به نظر برسد.

عاقبت تلخ نادیده‌گرفتن شکستگی بینی!

نمونه جراحی زیبایی بینی با زیباکس
نمونه جراحی زیبایی بینی با زیباکس

شکستگی بینی حتی اگر خفیف باشد، باز هم نباید به حال خود رها شود! بعضی از افراد اگر علائم شدیدی نداشته باشند، از مراجعه به پزشک سرباز می‌زنند. اما اگر زودتر از 3 هفته بعد از ضربه به پزشک مراجعه نکنید، عوارضی مثل مجاری تنفسی، عفونت و حتی کجی دائمی بینی در کمین شما خواهند بود. اجازه دهید عوارض درمان نکردن دماغ شکسته و دلیل هر یک را توضیح دهیم:

  1. عفونت در اثر شکستگی بینی: ممکن است لخته خون در دیواره داخل بینی ایجاد شود و منجر به عفونت جدی شود.
  2. ریزش پل بینی بعد از شکستگی: اگر در اثر ضربه سوراخی در سپتوم بینی به وجود آمده باشد، پل بینی ضعیف می‌شود و نهایتاً ریزش می‌کند.
  3. کجی دائمی بینی در اثر شکستگی: اگر زمان برای درمان از دست برود، استخوان‌های شکسته شده جوش می‌خورند و بینی در حالت کجی دائمی باقی می‌ماند.

7 مراقبت مهم برای تسریع بهبودی دماغ شکسته!

نمونه عمل بینی مردانه با زیباکس
نمونه عمل بینی مردانه با زیباکس

اگر دچار شکستگی بینی شده‌اید، حتماً مراقبت‌ها و هشدارهای زیر را جدی بگیرید؛ در غیر این صورت، احتمال عود مجدد شکستگی وجود دارد:

  1. تا زمانی که تورم کاهش نیافته عینک به چشم نزنید. در عوض، از لنزهای طبی استفاده کنید.
  2. درصورتی‌که جراحی انجام داده‌اید، مراقبت های بعد از عمل بینی را به‌دقت بخوانید و اجرا کنید.
  3. تا زمانی که شکستگی بینی کاملاً بهبود نیافته است، فین نکنید. (حداقل تا 2 هفته)
  4. در 2 هفته اول ورزش‌های شدید انجام ندهید.
  5. هنگام خواب دو بالش زیر سرتان قرار دهید تا تورم بینی شکسته کمتر شود.
  6. در دو هفته اول بعد از درمان، از انجام هرگونه ورزش خودداری کنید و حداقل تا شش هفته بعد از آسیب، از ورزش‌های تماسی اجتناب کنید. (مثل والیبال، بسکتبال، فوتبال و…)
  7. یک کیسه یخ (یا کیسه نخودفرنگی منجمد) پیچیده شده در حوله تمیز را تا چند بار در روز روی پوست اطراف بینی قرار دهید. (به مدت 15 دقیقه)

نکات مهم مراجعه به پزشک بعد از شکستگی بینی

نمونه جراحی بینی نچرال با زیباکس
نمونه جراحی بینی نچرال با زیباکس

اگر در مورد آسیب به بینی‌تان شک دارید و هنوز به پزشک مراجعه نکرده‌اید، قبل از ویزیت آمادگی‌های زیر را انجام دهید:

  • هر گونه علائمی که تجربه می‌کنید را یادداشت کنید.
  • لیستی داروها، ویتامین‌ها، و مکمل‌های مورد مصرفتان تهیه کنید.
  • در صورت امکان عکس‌هایی از چهره‌تان قبل از ضربه را به همراه ببرید.
  • سؤالاتی که می‌خواهید از پزشک بپرسید را یادداشت کنید.

سوالاتی که باید در مورد شکستگی بینی از پزشک بپرسید!

آماده‌کردن لیستی از سؤالاتی که باید از پزشک بپرسید باعث می‌شود بهترین استفاده را از ویزیتتان داشته باشید. در ادامه لیستی از سؤالاتی که در مورد شکستگی بینی باید از پزشک بپرسید را ارائه داده‌ایم:

  • آیا به آزمایش یا عکس‌برداری خاصی نیاز دارم؟ (مثلاً سی تی اسکن)
  • کبودی و تورم چه مدت باقی خواهد ماند؟
  • آیا بینی‌ام دوباره شبیه به قبل خواهد شد؟
  • آیا به جراحی نیاز دارم؟
  • آیا باید فعالیت‌های سنگینم را محدود کنم؟

 

همچنین، بهتر است بدانید که پزشک چه سؤالاتی از شما خواهد پرسید تا پاسخ‌هایتان را آماده کنید.

  • ضربه به بینی چه زمانی و چطور اتفاق افتاد؟
  • آیا از زمان ضربه تابه‌حال علائمتان کمتر شده است؟
  • آیا شکل ظاهری بینی‌تان بعد از ضربه تغییری کرده است؟
  • آیا تنفس از راه بینی برایتان آسان است؟

متخصص برای تشخیص آسیب به بینی سؤالات بالا را از شما خواهد پرسید. از حالا به علائمتان دقت کنید تا پاسخ‌های دقیق و درست ارائه دهید.

به دنبال جراح خوب هستید؟ معرفی جراح شکستگی بینی

مشاوره انتخاب جراح بینی؛ مجموعه زیباکس
مشاوره انتخاب جراح بینی؛ مجموعه زیباکس

درک می‌کنیم که شکستگی بینی تجربه‌ای نگران‌کننده برای شما بوده است؛ اما با شناخت علائم و مراجعه به موقع به پزشک، می‌توانید از عوارض جدی‌تر جلوگیری کنید. در مواردی که علائم خفیف هستند و استخوان‌ها جابجا نشده‌اند، درمان‌های ساده و مراقبت‌های خانگی کافی است. اما برای شکستگی‌های شدید یا جابجایی استخوان، نیاز به جااندازی یا جراحی است. اگر به ظاهرتان اهمیت می‌دهید، جراحی گزینه بهتری است، زیرا پس از جااندازی ممکن است بینی شما همچنان کمی کج و نامتقارن باقی بماند.

برای دریافت بهترین نتیجه، توصیه می‌کنیم همراه با جراحی شکستگی، عمل زیبایی بینی هم انجام دهید. به این صورت، علاوه بر رفع شکستگی و کجی بینی، فرم کلی بینیتان هم اصلاح می‌شود. توجه کنید که جراحی زیبایی برای بینی شکسته به مهارت و تخصص بالاتری نیازمند است؛ زیرا بینی آسیب‌دیده به دقت و ظرافت بیشتری برای ترمیم احتیاج دارد.

در جلسه مشاوره زیباکس، کارشناسان ما جراحانی را به شما معرفی می‌کنند که در عمل بینی درمانی و زیبایی همزمان تخصص دارند. جالب است بدانید جلسه مشاوره بنا به درخواست شما به صورت حضوری یا آنلاین انجام می‌شود. برای دریافت مشاوره، لطفاً از طریق دکمه زیر با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

شما همچنین می توانید با مراجعه به صفحه بهترین جراح بینی شیراز با تخصص و هزینه بهترین و معتبرترین جراحان بینی شیرازی آشنا شوید و نمونه کارهای آنها را با هم مقایسه کنید.

سؤالات متداول در مورد شکستگی بینی

آیا شکستگی بینی خودبه‌خود خوب می‌شود؟

بله گاهی اوقات دماغ شکسته بدون نیاز به درمان خاصی جوش می‌خورد. اما اگر استخوان‌ها درست سر جای خود قرار نگیرند، ممکن است بینی تغییر شکل بدهد یا مشکل تنفسی ایجاد شود. پس حتماً برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

خیر، طی عمل جراحی برای ترمیم شکستگی بینی از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده می‌شود تا در طول عمل هیچ دردی را احساس نکنید. معمولاً در طول کل فرایند بیهوش هستید و دردی احساس نمی‌کنید. 

در بیشتر موارد، انجام آزمایش‌های تصویربرداری مانند رادیوگرافی یا سی تی اسکن ضروری نیست و معاینه فیزیکی کافی است. بااین‌حال، اگر پزشک به آسیب‌های بیشتر باشد، ممکن است این آزمایش‌ها را توصیه کند.

جستجو هوشمند جراح بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

مشاوره جراحی زیبایی بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره تلفنی فرم زیر را تکمیل نمایید.

نام شما
شماره تماس
توضیحات

تماس با مشاورین زیباکس