شستشوی صحیح بینی بعد از عمل | آموزش قدم به قدم + نکات مهم

03/05/1403

شستشوی صحیح بینی بعد از عمل

بعد از عمل بینی باید مطابق دستور پزشک بینی‌تان را شستشو دهید. این کار در عین حال که بسیار ساده به نظر می رسد، حساسیت زیادی دارد و باید بعد از آموزش های دقیق انجام شود. وگرنه ممکن است با شستشوی اشتباه، بخیه های داخلی بینی را پاره کنید و به خونریزی بیفتید.

به همین دلیل ما در این مقاله آموزش درست و اصولی شستشوی بینی را قدم به قدم برای شما توضیح دادیم. با مطالعه این مقاله با نحوه شستشوی بینی، وسایل مورد نیاز، تعداد دفعات نیاز به شستشو و … کاملا آشنا می شوید.

جالب است بدانید در صورت همراهی با زیباکس تمامی مراقبت های مورد نیاز بعد از عمل در هر مرحله به شما آموزش داده می شوند. اگر هنوز بینی‌تان را عمل نکرده‌اید برای استفاده از خدمات پشتیبانی زیباکس تا دو سال پس از عمل، کافی است روی دکمه زیر کلیک کنید. به این صورت شما می توانید از سایر خدمات زیباکس، از جمله مشاوره تخصصی انتخاب جراح و نوبت گیری فوری و VIP هم استفاده کنید.

از چه زمانی باید شستشوی بینی را شروع کنیم؟

زمان شستشوی بینی بعد از عمل؛ مجموعه زیباکس
زمان شستشوی بینی بعد از عمل؛ مجموعه زیباکس

همانطور که گفتیم شستشوی بینی بعد از عمل یکی از مراقبت‌های بعد از عمل بینی است که دقیقا بعد از برداشتن تامپون شروع می‌شود. لازم است بدانید که تا قبل از برداشتن تامپون به هیچ وجه نباید بینی شما خیس شود. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات کامل تر در این مورد و آشنایی با گچ و تامپون مقالات تامپون بینی و اسپلینت بینی را مطالعه کنید.

بعد از اینکه تامپون برداشته شد شما می‌توانید شستشوی بینی را شروع کنید. این کار علاوه بر تمیز کردن بینی و پاک کردن لخته‌های خون، از ایجاد عفونت در بینی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این شستشوی بینی به کاهش درد و تورم بعد از عمل هم کمک می‌کند.

سرم شستشو بینی و دیگر وسایل مورد نیاز برای شستشو

وسایل لازم برای شستشوی بینی بعد از عمل
وسایل لازم برای شستشوی بینی بعد از عمل

وسایل مورد نیاز برای شستشوی بینی بعد از عمل با توجه به مدت زمانی که از عمل گذشته است انتخاب می‌شوند. به طور مثال در روزهای ابتدایی بعد از جراحی بهتر است از یک دستمال تمیز و آب گرم برای تمیز کردن بینی استفاده کنید.

یک هفته بعد از عمل و بعد از جداکردن اسپلینت و تامپون می‌توانید برای شستشوی بینی از سرم‌های شستشو استفاده کنید. انواع سرم‌های آب نمکی، سرم نرمال سالین و یا سرم سدیم کلراید از جمله بهترین سرم‌های موجود برای شستشوی بینی بعد از عمل هستند. استفاده از قطره‌های شوینده و یا سینوس شور هم می‌توانند گزینه مناسبی برای این کار باشد.

با این وجود توصیه می‌کنیم برای شستشوی راحت‌تر بینی از سرنگ‌ها 10 سی سی و محلول آب و نمک استفاده کنید. شما می‌توانید محلول نمکی را از داروخانه تهیه کنید و با استفاده از سرنگ با فشار ملایم به داخل بینی بریزید.

مراحل قدم به قدم شستشوی بینی بعد از عمل

مراحل شستشوی بینی بعد از عمل؛ مجموعه زیباکس
مراحل شستشوی بینی بعد از عمل؛ مجموعه زیباکس

در ادامه مراحل قدم به قدم شستشوی بینی بعد از عمل را بررسی می‌کنیم:

  1. ابتدا دست خود را با دقت ضدعفونی کنید.
  2. برای شستن بینی از محلول نمکی ملایم استفاده کنید.
  3. محلول نمکی را در سرنگ بریزید و به آرامی و با فشار کم به داخل بینی تزریق کنید.
  4. می‌توانید هنگام وارد کردن آب به بینی همزمان با فشار کم بازدم انجام دهید تا آب وارد حلقتان نشود.
  5. یک بار دیگر همین کار را با آب معمولی تکرار کنید.
  6. بگذارید مجرای بینی خودبه خود خشک شود. دقت کنید که به هیچ وجه در این روش از حوله استفاده نکنید.
  7. سرنگ را بعد از مصرف ضدعفونی کنید.
حالا که با نحوه صحیح شستشوی بینی آشنا شدید، شاید برایتان سوال باشد که بجز شستشو، چه مواردی را باید بعد از عمل رعایت کنید. پیشنهاد ما به شما این است که مقاله مراقبت های بعد از عمل بینی را مطالعه کنید تا به طور دقیق بدانید بعد از عمل بینی باید چه کارهایی را انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید.

نکات مهمی که باید حین شستشو بینی بعد از عمل رعایت کنید:

  • حداقل سه بار در روز بینی خود را شستشو دهید.
  • دقت کنید که گچ و چسب بینی‌تان در هنگام شستشو خیس نشوند.
  • هنگام شستشوی بینی بعد از عمل به هیچ وجه فین نکنید. این کار باعث آسیب شدید به بینی می‌شود و جزو ممنوعات عمل بینی است. برای آشنایی با سایر ممنوعه‌های بعد از عمل پیشنهاد می‌کنیم مقاله ممنوعات بعد از عمل بینی را مطالعه کنید.
  • بعد از شستشوی بینی محل زخم و جای بخیه‌ها را با پماد مرطوب کنید.
  • دقت کنید در هنگام شستشو به تیغه و پره‌های بینی فشار وارد نکنید.
  • تا زمانی که تامپون داخل بینی‌تان است می‌توانید از قطره‌ یا اسپری فنیل افرین استفاده کنید. این ماده از خونریزی بینی جلوگیری می‌کند و تورم داخل بینی را کاهش می‌دهد.

به چند روش می شود بینی را شست‌شو داد؟

شستشوی بینی بعد از عمل را به دو روش می‌توان انجام داد. در یکی از این روش‌ها زاویه سر به سمت بالا قرار می‌گیرد و در روش دیگر کاملا برعکس. مراحل شستشو در این دو روش کاملا مشابه بوده و به جز زاویه قرار دادن سر هیچ تفاوتی با هم ندارند. در هر دو روش سرنگ را با سرم شستشو پر کرده و با فشار ملایم به داخل بینی وارد کنید. در یک روش هنگام تزریق سرم سر خود با بالا بگیرید و در روش دیگر می‌توانید سرتان را به سمت پایین بگیرید تا آب و خون و سایر موارد به راحتی از بینی خارج شوند. 

با این وجود ما بنابر تجربه به شما پیشنهاد می‌کنیم که هنگام شستشوی بینی بعد از عمل سر خود را به سمت پایین بگیرید تا آب و نمک و لخته‌های خون به راحتی از بینی خارج شوند و هیچ چیزی درون بینی باقی نماند. به این ترتیب احتمال ایجاد عفونت هم کمتر خواهد شد.

چند بار در روز باید شستشوی بینی انجام داد؟

شستشوی بینی بعد از عمل؛ مجموعه زیباکس
شستشوی بینی بعد از عمل؛ مجموعه زیباکس

توصیه می‌شود بعد از کشیدن تامپون حداقل سه یا چهار بار در روز بینی خود را با محلول نمکی شستشو دهید، تا هم از بروز عفونت جلوگیری شود و هم راه تنفسی شما باز شده و علاوه بر آن بوی بد بینی‌تان از بین برود.

تا چه مدت بعد از عمل باید شستشوی بینی با سرم را انجام داد؟

لازم است تا چند هفته بعد از عمل بینی شستشو را تکرار کنید. این کار علاوه بر جلوگیری از عفونت، ورم بینی را هم کاهش می‌دهد. تا دو هفته اول باید این کار را با محلول نمکی انجام دهید و بعد از دو هفته می‌توانید شستشو را با آب معمولی ادامه دهید. بهتر است این کار را یک ماه تا شش هفته بعد از عمل بینی ادامه دهید. درواقع تا زمانی که بینی شما به سطح نرمالی رسیده باشد که بتوانید از روش‌های معمول برای تمیز کردن آن استفاده کنید باید شستشو را با سرم انجام دهید.

چرا باید بینی را بعد از عمل شستشو داد؟

علت شستشوی بینی بعد از عمل
علت شستشوی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی به طور کلی برای پاکسازی لخته‌های خون داخل بینی و جلوگیری از خشک شدن داخل بینی انجام می‌شود و به این ترتیب خطر بروز عفونت را کاهش می دهد. اهمیت و یا درواقع ضرورت شستشوی بینی بعد از عمل به این دلیل است که:

  • لخته‌های خونی داخل بینی را پاکسازی می‌کند.
  • باعث باز شدن مجاری تنفسی می‌شود.
  • از خشک شدن بینی و التهاب آن جلوگیری می‌کند.
  • خطر بروز عفونت را به حداقل می‌رساند.
  • باعث کاهش تورم و خونریزی بینی می‌شود.

عوارض عدم شست و شوی بینی بعد از عمل به صورت اصولی

عوارض عدم شستشوی بینی بعد از عمل
عوارض عدم شستشوی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی بعد از عمل اگر به صورت درست و اصولی انجام شود هیچگونه عوارضی نخواهد داشت. درواقع اگر طبق دستورالعمل های گفته شده در این مقاله و همچنین با توجه به توصیه‌های پزشک جراحتان، شستشو را انجام دهید دچار هیچگونه عوارضی نمی شوید. اما اگر شستشو به تعداد دفعات و شیوه اصولی و درست انجام نشود می‌تواند باعث ایجاد عفونت، بوی بد داخل بینی، کاهش سرعت بهبودی، خشک شدن داخل بینی و … شود.

آموزش شستشوی بینی بعد از عمل با زیباکس

با توجه به اهمیت موضوع شستشوی بینی بعد از عمل در این مقاله از زیباکس مراحل شستشو را قدم به قدم همراه با نکات مهم برای شما توضیح دادیم. 

امیدواریم که با مطالعه این مقاله پاسخ همه سوالاتتان را در خصوص شستشوی بینی بعد از عمل گرفته باشید. برای رسیدن به بهترین نتیجه پس از عمل جراحی بینی رعایت این نکات و دستورات مراقبتی، ضروری است. 

 

اما مهمترین عامل برای رسیدن به نتیجه دلخواه در عمل بینی، انتخاب بهترین و مناسبترین جراح است. پیشنهاد می‌کنیم به صفحه عمل بینی شیراز مراجعه کنید تا تمام اطلاعات لازم درمورد عمل بینی و بهترین جراحان بینی شیراز را به دست آورید. در پایان هم می‌توانید برای دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان زیباکس روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توانیم از محلول آب و نمک خانگی به جای سرم شستشو استفاده کنیم؟

این کار توصیه نمی‌شود. چراکه میزان آب و نمک در این صورت دقیق نیست و همین ممکن است باعث ایجاد خشکی و خارش درون بینی شود.

خیر به هیچ وجه در هفته‌های ابتدایی بعد از عمل نباید از گوش پاک کن برای تمیزکردن بینی‌تان استفاده کنید.

بعد از عمل بینی تاز مانی که گچ روی بینی‌تان است باید از دستمال مرطوب برای تمیزکردن صورت استفاده کنید. چراکه گچ یا اسپلینت به هیچ وجه نباید خیس شود.

لازم است بدانید این مشکل درحالت عادی به وجود نمی‌آید. درصورت بروز چنین مشکلی می‌توانید از سرم سرد استفاده کنید.

جستجو هوشمند جراح بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

مشاوره جراحی زیبایی بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره تلفنی فرم زیر را تکمیل نمایید.

نام شما
شماره تماس
توضیحات

تماس با مشاورین زیباکس