کشیدن بخیه بینی: انواع بخیه‌ بینی + زمان کشیدن + مراقبت‌ها

02/05/1403

بخیه بعد از عمل بینی

ترس از کشیدن بخیه های بینی و باقی ماندن جای آنها، برای بسیاری از شما زیباجویان دغدغه است! اما نگران نباشید زیرا پس از مطالعه این مقاله و بدست آوردن اطلاعات کامل درباره بخیه بینی می توانید با خیال راحت برای جراحی اقدام کنید! 

بخیه‌های بینی انواع مختلفی دارند و در مواردی حتی نیاز به کشیدن هم ندارند. در سایر موارد هم رعایت چند نکته ساده به شما کمک می‌کند تا درد کمتری حس کنید و از باقی نماندن جای بخیه مطمئن شوید. ما در این مقاله انواع بخیه‌های بینی را بررسی می کنیم و نحوه مراقبت از آن‌ها را شرح می‌دهیم تا با رعایت این موارد هنگام کشیدن بخیه‌ها اذیت نشوید. 

البته خوب است بدانید که پشتیبانان ما بعد از عمل بینی نحوه کشیدن بخیه و تمام مراقبت‌ها را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهند و در تمامی مراحل بعد از جراحی تا دو سال در کنار شما هستند. پیشنهاد می کنیم اگر هنوز عمل بینی انجام نداده‌اید، برای این که بتوانید از این پشتیبانی بی نظیر و سایر خدمات مجموعه زیباکس از جمله مشاوره تخصصی انتخاب جراح و عمل بینی اقساطی بهره مند شوید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

چند نوع بخیه برای عمل بینی استفاده می‌شود؟

انواع بخیه بینی؛ مجموعه زیباکس
انواع بخیه بینی؛ مجموعه زیباکس

در انواع عمل های بینی، به طور کلی دو نوع بخیه جذبی و غیر جذبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه هردوی این بخیه ها را توضیح می دهیم.

بخیه های جذبی: نخ بخیه های جذبی، الیاف قابل حل شدن و بی ضرری برای بدن انسان دارد. به همین دلیل پزشکان ترجیح می دهند در بستن زخم ها و برش‌های داخلی بینی، از این نوع نخ استفاده کنند تا دیگر نیازی به برداشتن و کشیدن آنها پس از بهبودی نباشد و به خودی خود، جذب بدن شوند.

بخیه های غیرجذبی: بر خلاف نخ بخیه های جذبی، الیاف تشکیل دهندۀ بخیه های غیر جذبی قابلیت حل شدن در بافت گوشتی و بدن انسان را ندارند. به همین دلیل باید پس از مدتی توسط پزشک برداشته یا اصطلاحا کشیده شوند. جراحان در بستن و ترمیم زخم های بیرونی، اغلب از بخیه های کشیدنی یا غیر جذبی استفاده می‌کنند.

در ادامه جدولی از مقایسه دو نوع بخیه آورده ایم تا تفاوت های آنها را به خوبی درک کنید.

مقایسۀ دو نوع بخیه

بخیۀ جذبی یا حل شدنی

بخیۀ غیر جذبی یا کشیدنی

جنس کلی بخیه

جذبی طبیعی- جذبی مصنوعی

غیر جذبی طبیعی- غیر جذبی مصنوعی

رنگ کلی بخیه

به طور کلی شفاف- سبز، سفید، زرد و…

به طور کلی تیزه- اغلب در دو رنگ آبی تیره و سیاه

میزان ماندگاری در سطح پوست

بسته به نوع بخیه- ماندگاری تقریبی 3 تا 4 هفته

بسته به نوع بخیه- ماندگاری بین 5 تا 10 روز

روش از بین رفتن بخیه

جذب و حل شدن در سطح پوست و بافت

کشیدن و بیرون آوردن پس از ترمیم زخم، توسط متخصص

کاربرد

اغلب اندام داخلی و حساس

اغلب اندام بیرونی و اندام درونی که نگه داشتن آنها به مقاومت نیاز دارد.

قطر و اندازه

بسته به نوع زخم و تشخیص پزشک، متغیر

بسته به نوع زخم و تشخیص پزشک، متغیر

بخیه جذبی بینی

همانطور که گفتیم نخ بخیۀ جذبی «بخیه حل شدنی» به گونه ای است که مواد تشکیل دهندۀ آن به مرور زمان و همراه با بهبودی زخم، تجزیه و جذب بدن می شوند. به طوری که چیزی از آنها باقی نمی‌ماند. از این نخ ها برای دوخت برش های داخلی بینی استفاده می کنند. زیرا بعد از دوختن برش های بیرونی امکان دسترسی به قسمت های داخلی وجود ندارد.

انواع نخ های جذبی بخیه، با نام های کرومیک، ویکریل، دکسون، مکسون و پلی‌دی‌اکسانون شناخته می‌شوند. 

جنس انواع نخ بخیه جذبی

بخیه های قابل جذب باید از موادی ساخته شوند که بدن بتواند به طور طبیعی و در طول زمان، آنها را جذب کند. بخیۀ جذبی یا (Absorbable suture) به بدن آسیبی نمی‌رساند و هیچ گونه ضرری ندارد. زیرا از مواد طبیعی و بر پایه کلاژن یا پلیمرهای مصنوعی مفید و قابل جذب ساخته شده است. 

بخیه های جذبی جنس ها و رنگ های متنوعی دارند و پزشک شما، با توجه به شرایط، نوع مناسب آن را انتخاب می کند. این بخیه‌های اصولا شفاف هستند و در رنگ‌های مختلفی مانند زرد، بنفش، سبز و سفید تولید می‌شوند. رنگ نخ بخیۀ جذبی، به نوع ماده‌ای که از آن ساخته شده بستگی دارد. این بخیه ها به دو دستۀ کلی طبیعی و مصنوعی قابل جذب تقسیم می‌شوند که در ادامه انواع آنها را نام می‌بریم:

نخ‌ بخیه جذبی با مواد طبیعی:

  • نخ جذبی کلاژن (Collagen)
  • نخ جذبی پلین یا ساده (Plain)
  • نخ جذبی کاتگوت کرومیک یا کرومیک (Chromic)

نخ‌ بخیه جذبی با مواد مصنوعی:

  • نخ پلی گلاکتین (ویکریل)VICRL

در چه نقاطی از بینی از بخیه جذبی استفاده می‌شود؟

استفاده از بخیۀ جذبی اغلب در بافت های درونی بدن است. در عمل بینی، برش های داخل بینی توسط بخیه های جذبی بسته می‌شوند. این بخیه ها تا مدتی باقی می‌مانند و به مرور بین یک هفته تا 3 ماه پس از عمل از بین می‌روند. 

مدت ترمیم بخیه جذبی بینی

بخیه های جذبی اغلب بین یک هفته تا 3 ماه جذب بدن می‌شوند. این زمان به جنس و میزان مقاوم بودن نخ بخیه ها و البته شرایط بدنی شما بستگی دارد.

در واقع زمان جذب نخ بخیه برای هر فردی متفاوت است و ممکن است برای یک نفر سه هفته و برای فرد دیگری، پنج هفته طول بکشد. زمان تقریبی جذب بخیه را پزشک متخصص به شما اعلام می کند.

تاثیر شستشوی بینی بر زخم‌های داخل بینی و بخیه‌های جذبی

شستشوی بینی بعد از عمل به بهبود سریعتر بافت های جراحی شده و جلوگیری از عفونت کردن بخیه ها کمک می کند. توجه داشته باشید که شستشوی کمتر یا بیشتر از حد استاندارد نه تنها مفید نیست بلکه می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. بنابراین دقت کنید که بینیتان را با روش صحیح و مطابق تجویز پزشک شستشو کنید. شست و شوی نادرست و باقی ماندن ترشحات و لخته های خون، هم راه تنفس را تنگ می‌کند و هم بخیه ها را تحت فشار می‌گذارد. برای شست و شوی بینی می‌توانید از سرم نرمال‌سالین استفاده کنید.

رعایت نکات زیر در شست و شوی بینی و آسیب نرسیدن به بخیه ها، لازم و مهم است:

  1. شستشوی بینی را با ملایمت، صبوری و حوصله انجام دهید.
  2. در زمان شستشو فین نکنید.
  3. از یک سرنگ برای مدت طولانی استفاده نکنید.
  4. سرم شست و شو را ناگهانی و با فشار به بینی وارد نکنید.
  5. برای پاک کردن حفره‌ها هرگز از گوش پاک کن یا انگشت کمک نگیرید.
  6. خون‌های خشک شده را با چیزی به غیر از سرم شست وشو خارج نکنید.
  7. خارج شدن اندکی از بخیۀ جذبی در حین شست و شو طبیعی است.
  8. از وارد شدن مایع سرم به حلق نترسید و واکنش نشان ندهید.
  9. سعی کنید آرام، درست و کامل بینی را شست و شو دهید.
  10. در مورد دفعات مناسب شست و شو، با پزشک مشورت کنید.

برای آشنایی با اصول صحیح شستن بینی پس از جراحی، پیشنهاد می کنیم به مقالۀ «شست و شوی بینی» مراجعه کنید.

بخیه غیر جذبی بینی

بخیه غیر جذبی بینی؛ مجموعه زیباکس
بخیه غیر جذبی بینی؛ مجموعه زیباکس

نخ‌های غیر جذبی مقاومت بسیار بالایی در مقایسه با نخ های بخیۀ قابل جذب دارند. این نوع از نخ بخیه به سبب مقاوت بالا در بسته نگه داشتن برش ها، اصولا در قسمت های بیرونی بدن و بینی استفاده می‌شوند.

نخ‌های نایلون، سیلک و پلی‌پروپیلن از نوع نخ‌های بخیۀ غیر جذبی و کشیدنی هستند و اصولا به رنگ آبی تیره یا سیاه تولید می‌شوند. علاوه بر تنوع در جنس و رنگ، قطر و عرض آنها هم متفاوت است و با توجه به شرایط از نخ بخیۀ نازک تر یا کلفت تر استفاده می‌شود.

جنس انواع نخ بخیه غیر جذبی

بخیه های غیر جذبی به دو دستۀ کلی طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. ویژگی اصلی هر دو گروه، مقاومت بالا و غیر قابل جذب بودن آنهاست. در ادامه انواع نخ بخیۀ غیر قابل جذب را بررسی می کنیم:

نخ‌ بخیۀ غیر قابل جذب با مواد طبیعی:

  1. نخ سیلک خالص
  2. نخ سیلک روکش‌ دار
  3. نخ پنبه‌ ای
  4. نخ کتانی
  5. نخ سیمی ضد زنگ

 

نخ‌ بخیۀ غیر قابل جذب با مواد مصنوعی:

  1. نخ نایلون
  2. نخ نایلون تک رشته‌ ای
  3. نخ نایلون چند رشته‌ ای بدون روکش نورالون
  4. نخ نایلون چند رشته‌ ای روکش‌دار سرجی لون
  5. الیاف مصنوعی (مانند نایلون)

در چه نقاطی از بینی از بخیه غیر جذبی استفاده می‌شود؟

بخیه های غیر جذبی اغلب در قسمت برش ها و جراحت های بیرونی بینی استفاده می شوند. مانند کنارۀ پره های بینی و برش قسمت پایینی سپتوم بینی. سپتوم بینی قسمت پایینی تیغۀ بینی است که دو حفرۀ بینی را از یکدیگر جدا می‌کند. 

حرکت و کشش عضلات به دلیل عطسه، سرفه، خندیدن، صحبت کردن و … در قسمت های بیرونی بینی، ممکن است باعث پاره شدن بخیه و باز شدن برش ها شوند. بنابراین مقاومت نخ بخیه باید به گونه ای باشد که بتواند بافت برش خورده را کنار یکدیگر نگه دارد.

چند روز بعد از عمل بینی بخیه کشیده می‌شود؟

زمان مناسب برای کشیدن بخیه بینی
زمان مناسب برای کشیدن بخیه بینی

بخیه های درونی بینی که اصولا از نوع بخیه های جذبی هستند، بین 7روز تا 3 ماه زمان نیاز دارند تا به طور کامل جذب شوند. اما بخیه های غیر جذبی، اصولا بین پنج تا ده روز بعد از عمل کشیده می‌شوند. پس از عمل بینی عمل بینی، ابتدا آتل بینی برداشته می‌شود و سپس بخیه ها کشیده می‌شوند.

زمان کشیدن بخیۀ بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای همه یکسان نیست. در ادامه عوامل مهم و تاثیرگذار در زمان کشیدن بخیۀ بینی را بررسی می کنیم.

1- نوع جراحی:

اینکه جراحی بینی شما از نوع ترمیمی، زیبایی، درمانی و … است در زمان برداشتن بخیه های بینی تاثیر دارد. هر چه تغییرات در عمل بینی شما بیشتر باشد، زمان بیشتری برای ترمیم و کشیدن بخیه لازم است. برای مثال کشیدن بخیه در جراحی ترمیمی بینی دیر تر از سایر جراحی ها اتفاق می‌افتد.

2- محل جراحی شده و ضخامت پوست:

معمولا هر چه پوست برش خورده نازک تر باشد، زودتر جوش می خورد و در مقابل، افراد با پوست ضخیم، احتمالا به زمان بیشتری برای جوش خوردن پوست و کشیدن بخیه ها نیاز دارند. البته این مورد برای همه افراد صدق نمی کند و مکن است یک زیباجو با پوست ضخیم اصطلاحا خوش زخم باشد و زودتر بهبود پیدا کند. برعکس این این موضوع هم صادق است و احتمال دارد فردی با پوست نازک به زمان بیشتری برای ترمیم زخم ها و بهبودی کامل نیاز داشته باشد.

3- عمق بریدگی پوست:

مورد دیگری که در زمان کشیدن بخیه مهم است، عمق جراحت ها و برش ها و همچنین میزان تغییرات ایجاد شده در بینی و سطح پوست است. هر چه برش ها عمیق تر باشند، قاعدتا بینی، زمان بیشتری برای ترمیم و بهبودی می‌خواهد و بخیه ها دیرتر کشیده می‌شوند.

3- نظر پزشک:

زمان درست کشیدن بخیه بسیار مهم است. زودتر کشیدن بخیه ها و یا زیادی ماندن آنها در سطح پوست، هر دو مشکل ساز و همراه با عوارض خواهند بود. زمان دقیق برداشتن بخیه را پزشک مشخص می‌کند. اجازه دهید جراح با توجه به وضعیت بهبودی بینی شما زمان دقیق کشیدن بخیه ها را مشخص کند و هرگز به سراغ کشیدن خودسرانۀ بخیه ها نروید.

آیا کشیدن بخیه بینی درد دارد؟

درد کشیدن بخیه بینی؛ مجموعه زیباکس
درد کشیدن بخیه بینی؛ مجموعه زیباکس

به طور کلی کشیدن بخیه بینی درد چندانی ندارد. اندکی سوزش و خارش در برداشتن بخیه ها طبیعی است که بعد از چند ساعت، خود به خود رفع می شود. اما میزان درد هنگام کشیدن بخیه های بینی، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اگر عمل خوب پیش رفته باشد، مراقبت های پس از عمل به خوبی دنبال شده باشند و بخیه ها در زمان درستی کشیده شوند، برداشتن بخیه درد ندارد و آزار دهنده نیست. اما هر گونه ایراد در شرایط گفته شده، ممکن است اندکی مشکل و درد ایجاد کند که می‌توانید برای رفع آن، از کرم های ضد التهاب و ضد سوزش استفاده کنید.

نکتۀ بسیار مهم دیگر، تخصص و کاربلدی پزشک یا متخصص در برداشتن بخیه است. به همین دلیل بهتر است بخیه های بینی تان را به دست افراد ناوارد نسپارید یا خودتان آنها را بیرون نکشید تا دچار درد و مشکل نشوید.

عوارض دیر کشیدن بخیه بینی

عوارض دیر کشیدن بخیه بینی
عوارض دیر کشیدن بخیه بینی

به همان اندازه که کشیدن زودتر از موعد بخیۀ بینی دردسر ساز است، دیر کشیدن بخیه نیز مشکلات و عوارضی به همراه دارد.

در مورد بخیه های جذبی درون بینی که نیازی به کشیدن ندارند، باید مراقب باشید و آنها را چک کنید که به هر دلیلی، اثری از آنها در بینی باقی نماند. اغلب پس از گذشت 3 ماه، بخیه ها باید جذب شده باشند. اما ممکن است در شرایطی خاص، بخشی از نخ بخیه جذب نشود و ایجاد سوزش، التهاب و عفونت کند. بنابراین بهتر است پس از گذشت مدت مشخص، هر گونه مشکلی را در ارتباط با بخیه های درون بینی با پزشک خود در میان بگذارید.

بخیه های غیر جذبی هم باید با نظر پزشک در مدت زمان مشخص کشیده شوند. زیاد ماندن بخیه در سطح پوست ممکن است در بهبودی و ترمیم زخم مشکل ایجاد کند و باعث سوزش، التهاب و عفونت شود. علاوه بر این دیر برداشتن بخیه، آثار بخیه بر روی پوست را عمیق تر می‌کند و جای بخیه در سطح پوست بیشتر باقی می‌ماند یا حتی ممکن است منجر به گوشت اضافه در آن ناحیه شود. 

نحوه مراقبت از بخیه بینی

نحوه مراقبت از بخیه بینی
نحوه مراقبت از بخیه بینی

تا جذب شدن کامل یا کشیدن بخیه های بینی، لازم است یک سری نکات مراقبتی را رعایت کنید تا بخیه ها پاره نشوند و مشکلی رخ ندهد. در زیر تعدادی از مراقبت های بخیه بعد از عمل بینی را برای شما آورده ایم:

  • از دستکاری، کنجکاوی و کندن بخیه ها بپرهیزید.
  • بینی را تا زمان جذب بخیه ها خشک نگه ‌دارید.
  • مراقب تمیزی بخیه ها باشید.
  • مصرف یک بار پراکسید هیدروژن و دو بار پماد آنتی بیوتیک در روز، به جذب بخیه کمک می کند.
  • در صورت مشاهدۀ خونریزی، قرمزی، تب، عفونت و… پزشک را مطلع کنید.
  • به هیچ وجه فین نکنید زیرا فشار آن بخیه ها را پاره می کند.
  • با دهان باز عطسه و سرفه کنید تا به بخیه فشار وارد نشود.
  • آلرژی و آبریزش بینی را با دارو و نظر پزشک بر طرف کنید تا اثرات آلرژی به بخیه آسیب نزند.
  • وارد کردن انگشت، گوش پاک کن یا هر چیزی، ممکن است بخیه را پاره و زخم را باز کند.
  • شست و شوی بینی را آرام و اصولی انجام دهید تا بخیه آسیب نبیند.
  • در هنگام چسب زدن بینی مراقب باشید که فشار بیش از حد بیرونی، بخیه را پاره نکند.
  • خاراندن بینی، فشار و هر گونه ضربه ممکن است بخیه را پاره کند.

گوشت اضافه بینی بعد از عمل

گوشت اضافه بینی بعد از عمل
گوشت اضافه بینی بعد از عمل

گوشت اضافه، نوعی برجستگی غیر معمول از جنس پوست و گوشت است که برخی مواقع بعد از ایجاد جراحت و بهبودی، در قسمت آسیب دیده ایجاد می‌شود. همانطور که می دانید طی جراحی بینی، داخل و بیرون بینی برش می‌خورد؛ در محل این برش ها احتمال ایجاد گوشت اضافه وجود دارد.

 ایجاد گوشت اضافی لزوما برای همه اتفاق نمی‌افتد. اما افرادی که سابقۀ ایجاد گوشت اضافه پس از ترمیم زخم دارند و همچنین زیباجویان با بینی های گوشتی و پوست ضخیم، باید بیشتر مراقب این موضوع باشند. عوامل بسیاری مانند رنگ پوست، مهارت پزشک، نوع پوست، ژنتیک و عدم مراقبت های درست بعد از عمل، در ایجاد گوشت اضافه پس از جراحی بینی موثر هستند.

دقت و ظرافت پزشک در برش و بخیه زدن، مراقبت های درست پس از جراحی، جلوگیری از عفونت و پاره شدن بخیه ها و استفاده از پماد های ترمیمی، شما را از عارضۀ گوشت اضافی بینی دور می‌کند. شست و شوی درست و استفاده از پماد مناسب هم به ترمیم صحیح و ایجاد نشدن گوشت اضافی کمک می‌کند. 

از بین بردن جای بخیه عمل بینی

رفع جای بخیه بینی؛ مجموعه زیباکس
رفع جای بخیه بینی؛ مجموعه زیباکس

در نظر داشته باشید که مراقبت نادرست ممکن است موجب عفونت و پارگی بخیه ها شود و آثار زخم و بخیه را ماندگار کند. بنابر این بعد از عمل، مراقبت های درست و اصولی را دنبال کنید تا احتمال باقی ماندن رد بخیه را از بین ببرید. به علاوه باید بخیه ها را در زمان درست بردارید تا رد آن باقی نماند. همچنین استفاده از پمادهای ترمیمی مناسب در دوران نقاهت هم تاثیر بسیاری در رفع جای بخیه بعد از عمل بینی دارد. اما توجه داشته باشید پیش از مصرف پمادهای ترمیمی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

علت سوزش جای بخیه جراحی بینی و راهکار کم کردن آن

سوزش جای بخیه بینی
سوزش جای بخیه بینی

اندکی سوزش بینی بعد از عمل و در قسمت بخیه ها طبیعی است. علت سوزش و خارش جای بخیه این است که در حین ترمیم و بهبود زخم، لایه ای محافظتی تشکیل می‌شود و سلول های جدید و فعال، کم کم جای سلول های مرده و آسیب دیده در قسمت برش را می‌گیرند. این تغیرات ترمیمی در جای بخیه، اندکی خارش و سوزش ایجاد می‌کنند.

اگر خارش و سوزش، بیشتر از چهار، پنج روز طول کشید لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

در مرحله اول باید به کمک جراحتان مطمئن شوید که سوزش و خارش مربوط به بخیه است و ربطی به موارد زیر ندارد.

  1. آلرژی و حساسیت های فصلی
  2. سرماخوردگی و بیماری های فصلی
  3. آب و هوای خشک
  4. رینیت آلرژیک « نوعی بیماری است که موجب تحریک مخاط داخل بینی می شود »
  5. بیماری پوستی مانند پسوریازیس، اگزما یا قارچ پوستی
  6. تاثیر برخی از داروهای شیمیایی و قرص ها
  7. حساسیت نسبت به بوی برخی عطرها ، عود یا مواد شوینده تندبو
  8. جوش و آکنه یا تعرق زیاد پوست و…
  9. وجود عفونت

کشیدن سیگار و قلیان، تابش خورشید، خشکی پوست و… نیز می‌توانند موجب خارش و سوزش بخیه ها و جای زخم شوند.

رفع خارش و سوزش بخیه بینی

اندکی خارش و سوزش در قسمت بخیه های بینی اغلب وجود دارد و راه فراری از آن نیست. اما موارد زیر به شما کمک می‌کند اثرات آن را کاهش دهید و یا از بین ببرید. 

  • استفاده از کیسه یخ یا کمپرس سرد
  • آنتی هیستامین هایی مانند بنادریل
  • پانسمان و بانداژ مناسب
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • محافظت از زخم در برابر تحریک با پوشش یا لباس
  • جلوگیری از فشار و ضربه به بخیه ها

علائم پاره شدن بخیه‌های داخل بینی

علائم پاره شدن بخیه های داخل بینی
علائم پاره شدن بخیه های داخل بینی

به طور کلی رعایت مراقبت های دوران نقاهت اهمیت بسیاری دارند. زیرا هر گونه بی ملاحظگی، علاوه بر ایجاد درد و مشکلات دیگر ممکن است نتیجۀ عمل و فرم بینی شما را هم خراب کند. یکی از آسیب ها و موارد مهم، پاره شدن بخیه های داخل بینی است که با چشم دیده نمی‌شوند. در این شرایط علائمی هستند که با توجه به آنها می توانید متوجه پاره شدن بخیه های بینی شوید. در ادامه تعدادی از این موارد را با هم بررسی می کنیم.

  •  خونریزی ناگهانی و غیر طبیعی
  •  درد غیر معمول در بینی
  •  التهاب و قرمزی در ناحیۀ نزدیک به پارگی بخیه
  •  وجود ترشحات غیر طبیعی در بینی
  • سوزش زیاد  بینی

همۀ این موارد نشانه های پاره شدن بخیه های داخلی بینی هستند و پس از مشاهدۀ آنها، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

عواملی که موجب پاره شدن بخیه‌های بینی بعد از عمل می‌شوند:

خندیدن شدید ناگهانی و زیاد، فین کردن، سرفه و عطسه، وارد شدن ضربه و آسیب خارجی، تهوع و استفراغ، ورود انگشت و گوش پاک کن به درون بینی، شست و شوی غیر اصولی و پر فشار  و…. مهمترین عوامل دردسر سازی هستند که موجب پاره شدن بخیه های درون بینی می‌شوند.

برای آشنایی دقیق و کامل با سایر عوامل خطرناک و ممنوعه برای بینی پس از جراحی، پیشنهاد می کنیم مقالۀ «ممنوعات عمل بینی» را مطالعه کنید.

چگونه برای کشیدن بخیه بینی آماده شویم؟

آمادگی برای کشیدن بخیه بینی
آمادگی برای کشیدن بخیه بینی

بخیه های بینی پس از برداشتن گچ «اسپیلنت» یا آتل بینی کشیده می شوند. هر چند کشیدن بخیه با توجه به مواردی که در اوایل مقاله به آن اشاره کردیم درد و مشکل خاصی ندارد، اما با توجه به میزان دلهره و اضطراب در افراد متفاوت، امکان افت فشار خون یا افتادن قند خون وجود دارد.

پس با خود خوراکی مناسب به همراه داشته باشید تا در صورت اندکی افت فشار، به شما کمک کند. اگر تمایل دارید در مورد شرایط و نحوۀ برداشتن گچ بینی اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «اسپیلنت بینی» را مطالعه کنید.

بعد از کشیدن بخیه بینی چه باید کرد؟

اقدامات بعد از کشیدن بخیه بینی
اقدامات بعد از کشیدن بخیه بینی

کشیدن بخیه تنها بخشی از فرایند بهبود و ترمیم بینی در دوران نقاهت است. مراقبت های بعد از کشیدن بخیه هم دقیقا به اندازۀ مراقبت های قبل از آن اهمیت دارند.

بعد از کشیدن بخیه باید مراقب باشید که زخم های باقی مانده دچار آلودگی و عفونت نشوند. ممکن است پزشکتان از شما بخواهد تا چند روز از چسب بخیه استفاده کنید. توجه داشته باشید برای برداشتن آن، حتما آن را با آب گرم خیس و مرطوب کنید تا به آرامی از روی پوست جدا شود.

البته دقت داشته باشید که بعد از برداشتن بخیه ها، زخم همچنان باید خشک و تمیز نگه داشته شود. به علاوه تا چند ماه باید مراقب باشید تا فشار و ضربه ای به بینی شما وارد نشود و تمام مراقبت های دورۀ نقاهت را همچنان دنبال کنید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

پس از عمل بینی، چه قبل از برداشتن بخیه ها و چه بعد از کشیدن آنها، باید هر نکتۀ غیر طبیعی را با مراجعه حضوری و در اسرع وقت، به پزشک خود اطلاع دهید. البته این موضوع به این معنی نیست که هر مورد ساده و بی اهمیتی را به مطب دکتر بکشانید.

درد و سوزش شدید، تب، خونریزی، علائم عفونت، احتمال پارگی بخیه، حساسیت دارویی، آلررژی و… مواردی هستند که باید با نظر پزشک حل شوند.

سوچور چیست؟

سوچور نوعی پانسمان است که برای بستن یا پوشش زخم و بریدگی، بعد از بخیه استفاده می‌شود. سوچورها انواع مختلفی دارند و ممکن است با موادی مانند پارچه، پانسمان‌های چسبنده، فوم و… تهیه شوند.

بخیه یا سوچور، یک تکنیک پزشکی است که برای کنار هم نگهداشتن بافت‌های بدن پس از آسیب دیدگی، استفاده می‌شود. پانسمان سوچور به کمک سوزن و مقداری نخ، صورت می گیرد. کار اصلی سوچور، بستن دو لبۀ زخم در آسیب دیدگی ها و عمل‌های جراحی است که با مقداری نخ مخصوص و استریل و همچنین سوزن مخصوص انجام می‌شود.

مدت زمان جوش خوردن استخوان بعد از عمل بینی چقدر است؟

میزان شدید بودن تغییرات بینی و همچنین برش های استخوان در عمل بینی، مستقیما بر زمان جوش خوردن استخوان اثر دارد. 7 تا ده روز پس از عمل، گچ و آتل بینی برداشته می‌شود؛ اما این موضوع، اصلا به معنای جوش خوردن استخوان بینی نیست!

استخوان بینی پس از گذشت دو هفته شروع به جوش خوردن می‌کند و فرایند ترمیم آن حداقل تا شش هفته «تقریبا یک ماه و نیم» طول می‌کشد. البته همانطور که گفتیم هر چه تغییرات و شکستگی استخوان بیشتر باشد، زمان بیشتری برای ترمیم کامل استخوان لازم است. در نظر داشته باشید واکنش بدن هر فرد هم برای ترمیم زخم و جوش خوردن استخوان متفاوت است. 

دست زدن به بینی بعد از عمل چه ایراداتی دارد؟

خطرات دستکاری بینی بعد از عمل را باید کاملا جدی بگیرید و شیطنت ها و بی ملاحظگی های دستانتان را کنترل کنید. دست زدن به بینی می‌تواند عوارض و عواقب سنگینی برای بینی داشته باشد و گاها موجب تغییر فرم و خراب شدن نتیجۀ عمل شود!

ضربه و هر گونه فشار دست به بینی، دستکاری بخیه ها و انگشت کردن درون بینی می تواند موجب عفونت، خونریزی، درد و پاره شدن بخیه ها شود. موارد زیر، برخی از مشکلاتی است که با دست زدن به بینی به وجود می‌آیند.

 

  • تغییر شکل و فرم بینی و از بین رفتن نتایج جراحی
  • باز شدن بافت و پوست زیر بینی و بخیه ها
  • خونریزی داخل بینی
  • افزایش احتمال بروز عفونت
  • تشدید ورم، کبودی و درد در بینی
  • حساس شدن پوست و جوش زدن

خشک شدن داخل بینی بعد از عمل به چه علت است؟

خشکی بینی پس از عمل دلایل مختلفی دارد. در کل می‌شود گفت که خشکی بینی خطرناک نیست اما آزار دهنده است و حل نکردن آن، به مرور دردسرساز می شود.

دلایل خشک شدن بینی پس از عمل می‌تواند از موارد زیر باشد:

  1. عفونت بعد عمل بینی
  2. گوشت اضافه داخل بینی بعد جراحی
  3. کاهش شاخک تحتانی بینی
  4. آسیب رساندن به سلول‌های بینی
  5. عدم بهبود زخم‌های داخل بینی
  6. حساسیت و آلرژی داشتن
  7. پولیپ بینی
  8. مشکلات سینوسی
  9. انحراف تیغه داخلی بینی
  10. سرماخوردگی بعد از عمل بینی
  11. کوچک شدن بیش از حد سوراخ‌های بینی
  12. وجود غضروف اضافه داخل بینی

آنچه درباره کشیدن بخیه بینی باید بدانید...

همانطور که گفتیم بخیه ها به دو دستۀ کلی جذبی و غیر جذبی تقسیم می‌شوند. پس از عمل بینی، نه برای کشیدن بخیه های بینی عجله کنید و نه زیاد آن را به تاخیر بیندازید. زمان دقیق کشیدن بخیه ها را جراح شما مشخص می‌کند. مراقبت ها و شست و شوی بخیه ها نیز بسیار اهمیت دارند و در نتیجۀ نهایی عمل اثرگذار هستند.

 

انتخاب درست جراح به شما کمک می‌کند که همه مراحل عمل بینی از جمله کشیدن بخیه ها به بهترین نحو انجام شوند و در نهایت جراحی موفقی داشته باشید. برای دریافت مشاوره تخصصی انتخاب بهترین جراح روی دکمه زیر کلیک کنید تا کارشناسان ما با توجه به شرایط و فرم بینی شما برترین و مناسبترین دکتر عمل بینی را به شما معرفی کنند.

سوالات متداول

در عمل بینی از چه نوع بخیه ای استفاده می‌شود؟

در جراحی بینی، با نظر و تشخیص پزشک، از هر دو نوع بخیۀ جذبی و غیر جذبی استفاده می‌شود. اغلب برش های قسمت داخلی بینی را با بخیۀ جذبی و برش های قسمت بیرونی را با بخیۀ غیر جذبی می‌بندند.

خونریزی، درد، سوزش، تورم و… می‌توانند از مهمترین علائم پارگی بخیۀ بینی باشند. با دیدن هر کدام از این موارد، به پزشک مراجعه کنید.

بخیه های جذبی نیازی به کشیدن ندارند و زمان مناسب کشیدن بخیه های غیر جذبی، 5 تا 10 روز است. نوع بخیه، قدرت ترمیم بافت بینی در هر فرد، نوع و عمق عمل و نظر پزشک، زمان برداشتن بخیه را مشخص می‌کند.

جستجو هوشمند جراح بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

مشاوره جراحی زیبایی بینی

بهترین و مناسب‌ترین جراح‌زیبایی بینی خود را بیابید.

بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره تلفنی فرم زیر را تکمیل نمایید.

نام شما
شماره تماس
توضیحات

تماس با مشاورین زیباکس